webForumDet fria alternativet

Räckvidd vs. hastighet

Nätverk

6 svar · 340 visningar · startad av neox83

Medlem sedan okt. 2000149 inlägg
Frågan#1

Hej
Funderade på att köpa ett nytt pccard trådlöst nätverkskort på 54 Mbps men kunde inte hitta hur lång räckvidd dessa kort hade.

Är räckvidden den samma som ett kort med ex 11Mbs eller hur fungerar detta?

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Ungefär samma tror jag. Hastígheten kommer ju att gå ner ifall avståndet blir för långt.

Jag har en airport extreme-accesspunkt, och den klarar (står det i manualen iaf) c:a 40-50 meter inomhus med full hastighet.

Utomhus kan du kanske räkna med några hundra meter max, ifall du har en extern antenn uppåt 400-500 meter.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

ifall du har en extern antenn uppåt 400-500 meter.

Varför skall man ha en så stor antenn? Det känns lite onödigt §jr

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

de som står i manualerna är typ om man bor i ett hus med gips väggar kan ja varna för
som allt annat så överdriver dom lite

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

ejick skrev:

ifall du har en extern antenn uppåt 400-500 meter.

Varför skall man ha en så stor antenn? Det känns lite onödigt §jr

Varför? Vilken besynnerlig fråga, därför: om man vill ha räckvidd uppåt 400-500 meter så har man en så stor antenn.

Medlem sedan aug. 2002351 inlägg

jag tycker dom överdriver kraftigt, det är sällan vad som utlovas, jag kan ha dålig täckning på nätet på nedervåningen när jag har min accesspunkt på övervåningen.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Med trådlöst nätverk är kommunikationen otroligt känsligt för störningar. Så deras "varningar" är säkert baserat på worst-case, vilket torde skydda dem från klagande kunder som inte kommer upp i best-case, vad det gäller hastighet. Förresten så är det inte fysisk hastighet som sätter den faktiska hastigheten utan andelen omsändningar per paket. Så en garanti för räckvidd blir samma sak, då längre avstånd ger högre sannolikhet för störningar och därmed lägre prestanda. Större antenner behöver absolut inte ge bättre 'prestanda' ur det avseendet, då det fångar upp mer störningar som saboterar kommunikationen. ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)