Jag får ofta upp ett meddelande när jag startar upp min pappas surdator "Det har identifierats en konflikt för IP-adress 123.456.789.10 med systemet som har maskinvaruadressen
00:10:A7:01:D1:D1:14. Gränssnittet har inaktiverats". Jag trycker på OK, och sen när jag kommer in i windows så kan jag inte komma ut på Internet. Ibland dyker meddelandet upp när jag är i windows, men då går det att surfa ändå. Jag har många gånger fått starta om surdatorn 7-8 gånger för att bli av med meddelandet. Vet någon vad det kan vara för fel? Hur vet man vilken maskinvara som har den adressen? Nätverkskortet och allt annat verkar fungera annars. OS är windows 98.
Bostreams 2.5 mbit tjänst använder statiska ip. Men inte xstream, och 10 mbit tjänsten har jag ingen aning om... visste inte att bostream hade det :)
xstream är ju Bostreams 2,5 Mbit-tjänst med fast ip-adress. Istream däremot, 0,5 Mbit-varianten, har dynamisk ip-adress. 10 (och även 100) Mbit går att få genom tjänsten fiberstream, men då är det inte DSL. Även här erbjuds fasta ip-adresser.
Peeer skrev:
Scream (bostreams snabbvariant) har också fasta ipnummer (5st rent av).
Dock får man pröjsa 30 kr i månaden per extra ip-adress.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2