TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Jag försöker koppla Xp Prof till Win 2000 Server.
...iställningarna i 2000 bör vara korrekta eftersom de fungerat förut (mot hårddisken - före kraschen). Men inte nu.
Det går bra att pinga från xp till 2000 men jag kan inte köra Messenger, Explorer o.dyl. Så felet måste ligga i själva internetdelnignen.
Jag har gått in i (i Xp alltså) och ställt in IP (192.168.0.2), default gateway (192.168.0.1) unde TCP/IP. Subnet mask har jag ingen aning om vad det är för något men Windows satte den automatiskt, genom defaultvärde, till 255.255.255.0. Hur får jag fram alla dessa värden för 2000-maskinen?
Vet någon hur jag kan få det att fungera?
:)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggLäs den Relaterade länken i detta forum.
Du skall inte göra nånting med andra datorer än den som delar anslutningen om du gör korrekt där.
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Nu låter jag Xp:n hämta DNS och IP automatiskt. Men då kan jag inte ens pinga den andra datorn så det känns ej helt rätt...
:q
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggStängt av XP-brandväggen?
Kolla även så att du verkligen får en ip-adress.
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Hur ska jag kolla att jag verkligen får en IP-adress?
Jag verkar inta ha på någon Xp-brandvägg, borde synas "nere i hörnet". Vad heter processen?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggStart - Run - cmd
ipconfig /all
Brandvägg hittar du inne i inställningarna för nätverkskortet.
Det låter iofs som om du borde gå igenom hela Internetdelningen från början så att du säkert har allt korrekt inställt.
r/ Redigerade in "cmd" så att ingen gör fel av misstag framöver
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Haha, ta jag
Start - Run
ipconfig /all
kan jag inte pausa med Pause/Break och på så sätt hinner jag inte läsa något innan fönstret stängs.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggSorry, fel av mig.
Start - Run - cmd
ipconfig /all
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Nej, med det kommandot kan jag inte hitta några anslutningar.
Och pingningen fungerar inte nu heller.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDå är det inte utdelat korrekt i huvuddatorn.
Gå igenom guiden från början så blir det rätt.
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Ok, synd bara att det inte finns någon för win 2000.
Konstigt att det fungerade lite halvt innan?!
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Inställningarna i 2000 var korrekta.
Jag ställde in ipnr och sådant i Xp + DNS (som jag först missade) och sedan fungerade det (med Messenger t ex).
IE verkar däremot inte gå igång, någon som vet varför?
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Jag har löst det, tog bort att jag skulle ansluta genom proxy.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggEnda skillnaden i Win2000 är att delningen finns under en flik som heter Sharing istället för Avancerat.
Huvudsaken är ju att du har fått det att fungera även om du inte har gjort det på det lättaste sättet direkt. ;)