webForumDet fria alternativet

Hubb, Router eller Switch?

Nätverk

3 svar · 325 visningar · startad av bigsky

Medlem sedan maj 2002821 inlägg
Frågan#1

Kör med BBB. Har en stationär burk och en bärbar. Tänkte ha den bärbara som server (tillgänglig från www) och vill även kunna flytta filer mellan de båda. Vad ska jag köpa? Hubb, Router eller Switch?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

beror på vilken säkerhet du vill ha, när du säger router, så är det troligen en "internetdelare" typ D-link 60x du tänker på, med NAT och "brandväggs" funktioner. visst det funkar bra, kör själv med en D-link 804V, och är lätt att konfigurera. men de klarar oftast inte av att hantera 10mbit trafik fullduplex, som din isp levererar.

Hubb eller switch, jo, du får väl 5st IP av BBB så det är inga problem att köra med det, tänk på att du borde köra med en mjukvaru brandvägg på varje dator isf.

sök i forumet, så hittar du massor av trådar precis som din egna, vilka även förklarar lite bättre skilnaderna mellan hubb, switch, router och "internetdelare"

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om jag inte minns helt fel så får man 5 st IPnr av bbb. Därmed finns det ju ingen anledning att köpa en router, utan du kan nöja dig med en switch (eller rent av en hubb). Men jag har samtidigt för mig att fildelning kan strula lite om du kör med publika ipnr. Om det nu är så (lite osäker), så bör du köpa en router för att få interna ipnr istället.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Peeer skrev:

Men jag har samtidigt för mig att fildelning kan strula lite om du kör med publika ipnr.

Ja, det kan det. Men det finns trix att lösa det problemet också. Se denna tråd.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=67529

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)