webForumDet fria alternativet

PcAnyWhere + DI-804 + ADSL + HUB

Nätverk

13 svar · 464 visningar · startad av iamspace

Medlem sedan apr. 200311 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har brottats med ett problem i flera veckor!

Jag vill att säljarna på vårt företag skall kunna logga in via internet till vårt LAN, LANet ligger bakom en router (D-link DI-804).
Programet som skall köras är pcanywhere 10.5.
Router & program har alla portar öppna som skall vara öppna (För PcAnywhere är det 5631 & 5632) & inga brandväggar är påslagna, OS överallt är WINXPPRO

datorn som kopplar upp sig till internet (via telia ADSL) är kopplad till en HUB (D-link DE-809TC) som sedan är kopplad till routern (D-link DI-804) som i sin tur är kopplad till bredbandsmodemet (NTU) på NTU;n sitter även en splitter.

Hänger ni med? Det börjar bli krångligt! Jag vet!

Kör jag PcAnyWhere från jobbet hem till mig så fungerar det men alltså inte tvärtom (Borde det inte fungera åt båda hållen eller åt inget håll alls?)

De datorer på jobbet som skall använda sig av PcAnyWhere har statiska IP;n (Lägre än de dynamiska IP,n som router delar ut)

Innanför LANet (På jobbet alltså) fungerar PcAnyWhere mellan datorerna.

Problemet är alltså att om man försöker logga in från internet så hittas inte vårt IP-nummer på jobbet (Jag har även testat med dynamiska DNS-lösningar)

Är tacksam för alla svar då jag tragglat igenom detta problem ett antal gånger utan att kunna lösa det.

/Lasse

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

1. varför pcanywhere? xp har inbyggt fjärrskrivbord. borde vara bättre.
2. det låter som ni inte sitter på skarpa ip adresser på jobbet - är dom publika eller interna ip-adresser?

Försökte få med så mycket info som möjligt i mitt inlägg, men man missar ju alltid en massa!
1. Jag har provat flera olika "remote" program, även XP;s fjärrskrivbord (Som jag inte heller ficka att fungera) som inte är någon bra lösning för oss eftersom vi vill att flera användare skall kunna vara inloggade samtidigt.
2. IP-adresserna är såklart interna inom LANet & de som skall använda sig av PcAnyWhere har statiskt IP medans de andra får sina IP;n dynamiskt
Den publika IP-adressen/nummret vi får via telias ADSL är dynamisk.

iamspace:
men om du inte har en publik ip adress att ansluta till, hur ska du då kunna ansluta till den hemifrån?

du måste väl konfigurera routern att vidarebefodra trafik till den dator du vill ansluta till?!

Det är klart vi har en publik adress!
Problemet är att vi ej kan ansluta till den fast alla portar som skall vara öppna är öppna! + att port-redirection i routern slussar vidare all trafik till de datorer som skall köra PcAnyWhere

men om du bara har en ip adress publik, och flera datorer inne i nätverket som ska köra pc anywhere hur löser du det?

asså, nu känns det mer som jag frågar dig saker, tro inte det är reprenstativt för webforum nu, här är folk som är duktiga också :) välkommen förresten!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

men om du bara har en ip adress publik, och flera datorer inne i nätverket som ska köra pc anywhere hur löser du det?

Man kan köra PC-anyware på olika portar..

Problemet är att vi ej kan ansluta till den fast alla portar som skall vara öppna är öppna! + att port-redirection i routern slussar vidare all trafik till de datorer som skall köra PcAnyWhere

Säker på att "port forwarden" funkar som den ska i D-linken? provat med någon annan aplikation www eller ftp server ?

Tackar!

Du vet hur det är! man försöker vara så tydlig som möjligt, men man missar hela tiden viktig info.

Det ska endast vara en burk med Pcanywhere! Har endast testkört programmet mellan några burkar för att utesluta andra fel.
Men som sagt! PcAnyWhere fungerar när jag sitter på LANet (jobbet alltså) & vill logga in någonstans utanför LANet, (Tex hemma hos mig via internet)
PcAnyWhere skall köras på samma burk som sköter uppkopplingen mot internet (Se inlägg Nr 1)

jo men när du ansluter hem så har du en offentlig ip som du vet ip numret på eller hur?
när du ansluter hemifrån till jobbet, då ansluter du till jobbets offentliga ip väl? och den ipn är dmz:ad eller portarna som behövs är portforward till den dator du ska ansluta till?

"Säker på att "port forwarden" funkar som den ska i D-linken? provat med någon annan aplikation www eller ftp server ?"

Det verkar fungera! Provade ett prg som heter Remotely Anywhere som kör default på port 2000 via HTTP, Det fungerade utmärkt men där stötte vi på andra problem (Användarna upplevde prg som svårt att förstå sig på)

Jajjemen Jymdis! Jag har även DMZat & det fungerar inte.
Jag börjar mer & mer gå in på stoffe-2ks linje att allt inte fungerar som det ska i routern! (Routern har senaste firmwaren)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det verkar fungera!

Isf är det ju inget fel på routern.

Medlem sedan apr. 200349 inlägg

Att köra pcanywhere kan vara lite krångligt
spec då man kör en nätverks lösning som ovan

tips:
testa att sniffa vad som händer med dina ippaket
http://www.ethereal.com/

ex.
vart tar din pcanywhere request vägen?
hittar dina ippaket till destinationen?
får du svar ?
osv..

ps.
om du använder pcanywhere, kryptera din anslutning...

Ja! Det verkar så!
Jag får ingen ordning på det!
Ska testa & se om jag kan få reda på vart de tar vägen!
Tack för tipset!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)