webForumDet fria alternativet

Hjälp med bostream med win98

Nätverk

12 svar · 289 visningar · startad av Flames

Medlem sedan apr. 20039 inlägg
Frågan#1

Jag är verkligen amatör på det här området, så jag behöver hjälp med den mest banala sak.
Jag är inneboende i en lägenhet som har Bostream som internetleverantör. Jag skulle gärna vilja använda min egna stationära dator (som kör Win98SE) och har då försökt att koppla upp den direkt via adsl-modemet. Min enkla fråga är, hur konfigurerar jag win98/Internet explorer för bostream, jag skulle gärna få det avklarat ikväll.

Det ska också tilläggas att deras support bara är öppen till 18:00 på vardagar så hjälp från dom har jag inte kunnat få än.

Jag har gått in under "nätverk" och TCP/IP->Realtek bla bla...(Nätverks kortet) och skrivit in IP-adressen, Nätmask, Gateway och DNS.

Jag har inte gått in under "internet alternativ" och skrivit in något, ska man göra det? Behövs det möjligtvis något under "Internet alternativ" / Anslutningar / LAN inställningar, ska en proxyserver användas?

Vid DNS fälten under "Nätverk" måste man också ange namn för "värd" och "domän", har dessa namnen någom betydelse.

Vad är det jag har missat, jag tycker att jag gått igenom allt men har fortfarande inte lyckats ta mig ut på internet.
Kom ihåg, jag är amatör på riktigt så föklara det så enkelt som möjligt, dehär måste ju gå.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jag har gått in under "nätverk" och TCP/IP->Realtek bla bla...(Nätverks kortet) och skrivit in IP-adressen, Nätmask, Gateway och DNS.

Bra.

Jag har inte gått in under "internet alternativ" och skrivit in något, ska man göra det? Behövs det möjligtvis något under "Internet alternativ" / Anslutningar / LAN inställningar, ska en proxyserver användas?

Nej. Normalt inte. Mer än att ange att du vill surfa via LAN:et och inte modem (ser lite olika ut i olika versioner av explorern).

Vid DNS fälten under "Nätverk" måste man också ange namn för "värd" och "domän", har dessa namnen någom betydelse.

Nej. Normalt inte.

Vad är det jag har missat

Svårt att säga. Börja med att försöka pinga gatewayn och DNS:erna. Går inte det så är det nåt vajsing. Kolla kablar och splitter osv .. Gå igenom och dubbelkolla nätverksinställningarna. (Och starta om 98:an om du inte gjort det.)

Börja med att försöka pinga gatewayn och DNS:erna.

Vad menas med detta och hur gör jag det?

Start->Kör->Skriv "command". I konsolfönstret skriv: ping <fyll i gatewayns IP här>. Gör sen samma sak med DNS:ens IP. Får du inget svar kan det bero på:

1. Du har angett nåt felaktigt under nätverksinställningarna.
2. Du har inte monterat splitter/ADSL-modem enligt anvisningarna.
3. Du använder felaktig TP-kabel.
4. Bostream har tillfälliga problem (osannolikt men trist).
5. Du har problem med kortet. Prova att pinga din egen IP enligt ovan.
6. ?

Får du däremot svar så är du redan uppkopplad och problemet ligger i dina webbläsarinställningar.

När jag skriver "command" kommer jag till DOS-promt, är det med andra ord mening att jag ska skriva (som det redan står) C:\Windows\skrivbord>ping<adressen>

Felaktigt kommando får jag då, eller ska jag skriva det efter C:\
hur menar du?

Vad gäller dom alternativa felen som du skrivit kan jag säga att, alt. 1-4 är det inte.

Du ska skriva ping XXX.XXX.XXX.XXX. Där du ersätter XXX.XXX.XXX.XXX med den aktuella IP:en.

Signalen gick inte fram på varken gateway'en eller DNS'en, men på den egna IP'en gick den fram, kortet är nyinköpt men dock ej det fetaste, snarare de billigaste, vad gör jag nu?

Föresten, hur specificerar jag att jag ska surfa via LAN'et,

Ska jag kryssa i "automatisk identifiering av proxyserver" eller "använda skript för automatisk konfigurering" och vad skulle då skriptet bestå av, ip adressen? eller ska jag kryssa i "Manuell proxyserver"?

vad gör jag nu?

Ja ..? Om du är 100% på att du angivit den IP och gateway som du fått angiven så skulle jag nog vilja hävda att problemet sannolikt ligger utanför Windows. Alltså punkt 2-4.

Tillägg:
Har du provat ett annat jack?
Använder du den TP-kabel som följde med modemet?
Är du helt säker på att ditt "konto" är aktiverat?
Du har inte fler nätverkskort än ett och satt kabeln fel?
Lyser alla lampor på ADSL-modemet? 3 stycken?

Föresten, hur specificerar jag att jag ska surfa via LAN'et,
Ska jag kryssa i "automatisk identifiering av proxyserver"

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i 98:an. Men det spelar ändå inte så stor roll. Så länge du inte kommer åt gatewayn så kan du inte surfa i vilket fall som helst.

Står det förresten i dina papper att du ska använda en proxy? Har aldrig hört att Bostream-kunder använder proxy. Men jag kan ha fel?

Det ligger till såhär att jag använder just nu en lånad bärbar dator från en av mina boende kompisar. Denna dator är inkopplad på bostream abonemanget med samma kabel, modem "you name it", bara det att denna dator kör Windows XP, med andra ord måste ha något med min stationära dator att göra.

OK. Om du kör på exakt samma nätverksinställningar och utrustning så börjar det kanske kännas som om problemet ligger i att nätverkskortet inte riktigt kommer överrens med ADSL-modemet. Prova att markera kortet under nätverksinställningarna och välj Egenskaper. Titta sen på inställningarna för TP/BNC, Full/Halv Duplex, 10/100 MB osv .. Kolla om nåt ser uppenbart fel ut. Prova att experimentera lite.

Utöver det så har jag nog inte så mycket att komma med, tyvärr.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Kan av egen erfarenhet säga att Bostream inte använder proxy...

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Tråden flyttas från Internet & Webbtjänster till LAN & WAN

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)