Har några grundläggande frågor angående att dela internet mellan 3 eller fler datorer. Det jag har insett efter att läsa en massa trådar är att det krävs en router. Nu till mina frågor:
hur sker kopplingen? dvs hur går det till med ip-numret som man får från internetleverantören (telia)? surfar alla tre datorer med samma ip-nummer? eller skapas nya ip-nummer mha routern?
om man bara vill koppla 2 datorer behövs en router? lr räcker det med en korsad nätverkskabel? om det ej behövs en router vad krävs då?
det blev en hel del frågor, hoppas ni har en hel del svar :)
Alla surfar med samma ip-nummer men du har interna nummer som vanligtvis är i serien 192.168.0.X
Du behöver ingen router oavsett om du har hundra datorer, det är mest för att slippa ha en dator igång för att övriga skall kunna surfa.
Du kan koppla huvuddatorn till din adsl-anslutning och därefter dela anslutningen på den. Du hittar en liten guide om hur du gör detta om du har WindowsXP i Relaterade länkar i detta forum.
ok, men hur kopplar man samman två datorer?? måste man inte ha ngn hubb eller ngt sånt?? för man kan ju inte bara koppla från den ena nätverkskortet (huvud datorn) till den andra datorn nätverkskort, hur erhåller man ipnummret från telia då?
Med en korsad kabel kan du koppla ihop två datorer utan att du behöver någon hub/switch mellan dem.
Kravet för detta är att du har två nätverkskort i huvuddatorn om du har ett ethernet-modem, har du usb-modem så klarar du dig med ett kort i varje dator.
hmm har en sån här dell optiplex dator, den är lite skum. jag har två nätverkskort i den, lr jag tror att jag har 2 NK i den, men jag kan bara använda ett utav dem, dvs när jag kopplar telias adsl modem till ena uttaget så fungerar det men när jag kopplar den till den andra så fungerar den inte, får ett kryss över den där datorn som visar att man e ansluten. det icke fungerade nätverksuttaget är standard i datorn o sen har jag köpt till ett kort, tror du att det skulle fungera o koppla det här "icke" fungerade uttaget till den andra datorn??
jag har två nätvekskort i datorn, det ena som är standard och sedan ett som jag la till. Hur gör man för att datorn ska haja att det är 2 nätverkskort man har i datorn, just nu fungerar bara ett. När jag lägger till ny maskinvara så får jag ett utropstecken på det andra nätverkskortet, är det någon känd konflikt?
sedan har jag en till fråga, när jag kollar på WF guid för internetdelning så ska man in på egenskaper och därefter fliken avancerat och bocka för Internet-anslutningsdelning, men den finns inte hos mig, dvs när jag klickar på fliken avancerat så ser jag bara Brandvägg för internet-anslutning??
Och ännu en fråga...
2nätverkskort som sagt, hur ställer man in så att man ger det ena kortet ett fast ipnummer? när jag går in på nätverksanslutningar så har jag ju bara en anslutning till internet och där är ipadressen satt till automatisk, vart någonstans ska jag sätta det fasta ipnumret??
Är tacksam för svar jag måste verkligen få detta att fungera
japp, jag har XP i båda burkarna.
Men alltså när jag tar o tittar i enhetshanteraren så finns det endast ett nätverkskort installerat, när jag lägger till ett till så får den ett utropstecken.
När jag klickar egenskaper i min nätverksanslutning och därefter fliken avancerat finns inte Internet-anslutningsdelning, dvs när jag klickar på fliken avancerat så ser jag bara Brandvägg för internet-anslutning??
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25