Har kopplat ihop ett nätverk med flera olika datorer, där min dator är huvuddator och är den dator som har kopplingen mot Internet. Övriga datorer i nätverkek kan således surfa på Internet när min dator är uppkopplad.
Nu till min fundering. Om jag vill övervaka vad de övriga datorerna surfar på för hemsidor, och vad de laddar ned för filer via fildeningsprogram och eventuellt kunna göra vissa hemsidor otillgänliga, vilket program kan då vara lämpligt för ändamålet?
Är inte så kunnig i nätverk, men har hört att det ska finnas gratisprogram för detta ändamål?
Har hämtat en del program från download.com och installerat, men de har inte motsvarat förväntningarna. Det är svårt att veta vad man ska söka efter/installera om man inte kan ämnet så bra.
Ska prova ditt förslag på program. Heter programmet "sniffer" kort och gott? Har annars en känsla av att om man söker på "sniffer" så får man otaligt antal träffar?
En siffer är ju inte direkt användarvänlig. Med en sån läser du av paket som kommer och går från din dator. Då får du försöka analysera paketen också, och det är kanske inte så lätt för ett otränat öga.
Men eftersom det inte verkar vara helt lätt för en "nybörjare" att utläsa resultatet av en "sniffer", så kanske det är lika bra att lägga ned projeketet?
Ja, om du inte aktivt vid en viss tidpunkt vill veta information. Om du t.ex vill logga alla adresser som någon annan dator besöker så är nog inte en sniffer det du söker.
har hört att det ska finnas gratisprogram för detta ändamål?
Windows har ett inbyggt program, för att övervaka nätverket :)
Välj Lägg till/Ta bort program ( i Kontrollpanelen) och klicka på fliken Installationsprogram för Windows.
Markera alternativet Systemverktyg och klicka på Information.
Nu kan du installera nätövervakaren :D
Ursäkta om jag inte hunnit svara på ett tag. Har varit upptagen med en hel del, och har inte hunnit med att läsa på wF. Tackar för tipsen, ska kika vidare på detta, med förhoppning att jag nu ska få lite koll på läget :).
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25