Tjaba!
Jag äger sedan något år tillbaka en DLink DI804 och har varit ganska nöjd med den och dess funktioner. Den är lätt att confa upp och så vidare.
Mitt problem är att jag bara kommer upp i 350 K/s per tråd, oavsett om jag tankar hem till mig eller från mig. Skippar jag routern och kör direkt i jacket kommer jag upp i 1140 K/s.
Någon som vet om det är NAT som segar ner den eller portredirection eller vad?
Vad finns det för routrar som inte segar ner trafiken genom wan-porten?
Måste man gå upp på en mindre CISCO-produkt eller vad?
Förut använde jag DI804 men bytte till DI604 och märkte en prestandahöjning direkt, har BBB!
DI804:
Kör half-duplex på WAN porten, det innebär i princip att upp- och nerladdning delar på 10Mb/s (laddar man upp samtidgt som jag laddar ner så får man som max 500Kb/s åt bägge hål), jag var som max uppe i ca: 9Mb/s vid nerladdning.
DI604:
Kör ful-duplex och 100Mb/s på WAN porten (efter test som redovisats hä på wf så kommer man inte upp i 100Mb/s genom router utan endas lite drygt 10Mb/s) det innebär att man kan ladda upp i 10Mb/s samtidigt som man laddar ner i 10Mb/s. Har fått ca: 11Mb/s vid nedladdning oavset om jag laddar upp eller inte samtidigt.
Många bredbandsroutrar är designade med ADSL- och kabelmodemuppkopplingar i åtanke och klarar därför inte en genomströmning på mer än några megabit (t ex DI-804). DI-604 tror jag pallar upp till 14 Mbit eller nåt sånt.