webForumDet fria alternativet

Hjälp. Nätverk och internet

Nätverk

10 svar · 430 visningar · startad av Roing

Medlem sedan feb. 2003108 inlägg
Frågan#1

Tjena.

Jag har adsl och nu tänkte jag ha ett litet nätverk här hemma. och dela mina sprudlande 512Kbit på tre datorer...

Jag har en switch här från W-linx med 5 portar.

och har kopplat sladden från modemet till port 2 och datorerna till 3,4 och 5.
(1an är en uplink.)
Hur ska jag göra nu för att kunna nå internet? jag trodde det bara skulle vara att tuta och köra. åtmindstonde med PCn. är en PC och 2 macar...

Är det något jag missat totalt? Skulle det varit en Router eller hubb istället för switch?

Nätet funkar utmärkt om mn kopplar direkt till någon av de tre... Jag har också försökt söka nätverket efter någon av de andra datorerna från de olika men ingen framgång...

Vore trevligt om någon kunde förklara för mig?

/Martin

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det skulle varit en router istället för en switch ja.
Kolla lite i de trådar som finns här i forumet LAN & WAN så hittar du flera bra tips på hur du kan göra.

hmmm typiskt... varför funkar inte en switc då?

En switch fungerar enbart om du får fler än en ip-adress från din Internetleverantör.
Däremot kan du låta en dator agera hdcp-server genom att dela Internetanslutningen på den men då får du koppla lite annorlunda. Du behöver även ha dubbla nätverkskort i den datorn.

ok då hänger jag med!
tack! perfa... då är det bara att dra och köpa en imorgon då. Något bra tips på det också? vilken man kan köpa och var?

Det finns flera sorter och ingen är nog vare sig bättre eller sämre än någon annan. D-link eller Netgear brukar vara ganska vanliga.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Claes Olsson har ett hyfsat kort för 179:-

Funkar med såväl XP som slackware, så helt "cheap" är det inte trots den ringa kostnaden.

Det var nog en router som han menade att han skulle köpa. ;)
Åtminstone var det det som jag skrev om ovan. :)

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Bara för att hacka lite på SirPeter (och för att inte skapa förvirring) så heter det DHCP-server ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

SirPeter skrev:

Det var nog en router som han menade att han skulle köpa. ;)
Åtminstone var det det som jag skrev om ovan. :)

Åtusan.. ;) Jag tolkade det som att han nappade på att peta in ett extra kort i nån av burkarna och koppla på det sättet.

Så kommer iaf jag göra tills jag tankat ned netBSD till mitt lilla hemmabygge :)

Razofish skrev:

Bara för att hacka lite på SirPeter (och för att inte skapa förvirring) så heter det DHCP-server ;)

Självklart heter det DHCP-server, det är mitt tangentbord som inte fattar att jag skriver snabbare än jag klarar av. ;)

324 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
194 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)