webForumDet fria alternativet

Internet utdelning till ME?

Nätverk

2 svar · 204 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

har ett hemnätverk med 3 dator, en server med internet och två klienter. Servern kör XP och delar ut internet via det installerade utdelningsprogramet vad det nu heter.

På enda klienten (XP) funkar internet bra men på den andra (ME) funkar det inte alls.

Servern har ip-nummret 90.0.0.2 och det har jag ställt in som Gateway på båda datorererna i TCP/IP.

Men på XP har jag även önskad DSN server ifyld med samma ip adress, men på ME går detta inte då man måste fylla i värde och domän under DNS-konfigration, och det har jag inte har en anning om vad det är.

Det är det enda jag kan se skiljer datorerna ifrån varandras inställningar. Men vad ska man fylla i i värde och domän?

Självklart funkar nätverket på alla datorerna

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Varför krånglar du till det sådär?
Om du låter allt vara default på alla datorer från början så behöver du enbart bocka i rutan för Internetdelning på den dator som har anslutningen. Sedan är det bara att låta den dhcp-server som den datorn kommer att agera sköta resten.

Jag flyttar även tråden från forumet Server & Nätverk - Övrigt till forumet LAN & WAN där du även kan hitta liknande trådar med bra svar på hur du går tillväga.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Ok, testade att ta bort alla värdena och ställa in automatiskt på klientdatorn, men då funkade varken internet eller nätverket på den. Ställde sedan om IP adressen till 90.0.0.3 med nätmasken 255 255 255 0 och då fungerade nätverket igen, dock ej internet.

Har kört "ta emot" internet guiden ett antal gånger men det vill fortfarande inte fungera. Någon som har en ide? Kör alltså ME och tror jag har alla värden inställda på automatiskt.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)