under C:\ i Win XP?
Under "Vadwin98datornheter" under arbetsgrupp i nätverket i Win XP menar du?
Är det inte så att du måste sätta rättigheterna på mappen också?
Så är det åt andra håller i alla fall.
6 svar · 267 visningar · startad av xtreme
Har nu fått igång nätverket så att båda datorerna kan surfa ute på nätet genom min D-Link 804. Har dock problem att dela ut mappar mellan datorerna. Båda datorerna är inställda på att kunna dela ut mappar samt arbetar under samma arbetsgrupp. Om jag i Win 98 lägger en mapp under C:\ och högerklickar, egenskaper och väljer "dela ut" så får den mappen en hand under sig. Är det då inte meningen att den mappen även ska synas under C:\ i Win XP?
under C:\ i Win XP?
Under "Vadwin98datornheter" under arbetsgrupp i nätverket i Win XP menar du?
Är det inte så att du måste sätta rättigheterna på mappen också?
Så är det åt andra håller i alla fall.
Är inte riktigt med på vad du menar :r
Det fungerar varken att dela från XP till 98 eller tvärt om!
Med "under C:\ i Win XP" menar jag att om jag skapar en mapp som heter "delad mapp" i win98 och lägger den under "C:\delad mapp" samt delar ut den så ska den väl synas på samma ställe i Win XP, eller?
Under rättigheter har jag satt rättigheterna fullt ut, dvs att alla i nätverket ska kunna både läsa och skriva i mappen.
Nej, där har du fel.
WinXP
Klicka på startknappen, gå in på "Mina nätverksplatser", se om du "ser" win98-datorn där annars klicka på "Hela nätverket", sen "Microsoft Windows.....", sen "Workgroup" (eller vad din arbetsgrupp heter - måste vara samma på båda datorerna), sen så:
Där skall du kunna se både din WinXp samt Win98.
Sen kan du visserligen mappa upp en utdelad mapp från Win98 på WinXp, men det är nästa steg. :)
solbulle skrev:
klicka på "Hela nätverket", sen "Microsoft Windows.....", sen "Workgroup" (eller vad din arbetsgrupp heter - måste vara samma på båda datorerna), sen så:
Där skall du kunna se både din WinXp samt Win98.Sen kan du visserligen mappa upp en utdelad mapp från Win98 på WinXp, men det är nästa steg. :)
Här ser jag både min win 98 dator och Win XP dator. Vad är nästa steg :q :f :OO
ahhaa...nu kunde jag se dom delade mapparna ;)
Så alla delade mappar samlas här och under nätverk (på skrivbordet) på win 98 datorn!
Nu kan du uppe i menyn gå in på verktyg och välj "mappa upp nätverksdrive" eller vad det nu heter på svenska. Där letar du upp en mapp eller en hel dator eller vad du vill mappa upp och sen hamnar den som en till "hårddisk" under "Den här datorn"