webForumDet fria alternativet

Vill inte ansluta till nätverket med lösenord

Nätverk

6 svar · 268 visningar · startad av mynonaa

Medlem sedan okt. 2001133 inlägg
Frågan#1

Har för nuvarande ett nätvärk :(

Har uppgraderat den ena datorn ifrån ME till XP. Datorerna kan se varandra och det går fint att pinga. Problemet är att jag inte komma åt varandras delade resurser. Så fort jag vill åt den andra datorn så vill datorn ansluta och frågar efter lösenord.

Har varit inne och kollat på Hantera mina nätverkslösenord, men jag blir inte klokare av det.

Har ni förslag på lösning?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det XP i båda?
Ansluter du med ett konto som finns i båda datorerna eller har du aktiverat gästkontot?

XP på bäge. Loggar in med adminprevilegier på bäge, dock med olika namn. Har inte aktiverat gästkonto på någon utav dem.

Om du använder samma namn och lösenord på båda så slipper du troligtvis den där inloggningen.

Jag kan tänka mig logga in, men hur konfigurerar jag så jag kan logga in? Har inte förstått "Hantera mina nätverkslösenord" riktigt ännu.

Anslut genom att i Utforskaren gå till Verktygsmenyn och välja Anslut Nätverksenhet.
Där skriver du in \\Datornamn\C$ och väljer vilken enhet du vill ha den som. (Datornamn är självklart namnet på den dator som du ansluter till).

Det fungerar tyvärr inte. Jag kan inte komma på mer som skulle kunna avhjälpa felet.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)