webForumDet fria alternativet

Datorn vaknar på kommunikation

Nätverk

1 svar · 220 visningar · startad av Moonman

Medlem sedan apr. 200273 inlägg
Frågan#1

Halo.

Jag har läst om WOL men vad jag förstår så gäller det när datorn är avstängd och man måste skicka ett speciellt paket till nätverkskortet för att datorn ska starta. Det jag undrar om det fungerar är om man kan få datorn att gå ur skärmsläckaren eller väntläge på ren kommunikation, t.ex. ett ICQ-medelande. Är detta möjligt eller finns det en lösning i operativsystemet, jag använder XP?

Mvh Alex Robsahm

Medlem sedan maj 200246 inlägg

Efterssom jag inte vet om det finns någon lösning att gå ur skärmsläckaren vid ren kommunikation så kan man ju tycka att jag ska hålla käft.. Men jag tänker ändå inflika här :)

WOL innebär att man kan skicka ett wakeup till en dator som 1) har ett nätverkskort med WOL och 2) att man anslutit kortet rätt till moderkortet (en separat kabel mellan nätverkskortet och moderkortet) Moderkortet skall således även stödja detta.

Så om det finns någon lösning på ditt "problem" att få skärmsläckaren att försvinna vid nätverkskommunikation så handlar det nog snarast om någon specialapplikation än att trigga på nätverkstrafik... Om den ska trigga på ren trafik så lär skärmsläckaren aldrig komma igång.. Det är alltid (nästan) nått skit som flyger fram o tillbaka. Och ska det trigga på ett ICQ meddelande så måste man ju hitta på något som styrs av ICQ:n...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)