webForumDet fria alternativet

Hopkoppling av två datorer med XP Pro.

Nätverk

15 svar · 496 visningar · startad av Gunnar

Medlem sedan jan. 200331 inlägg
Frågan#1

Har två datorer med XP PROoch har kopplat ihop dem så att jag kan dela på internetanslutningen. Att surfa går bra från båda maskinerna men det går ej att utnyttja hårddiskarna "korsvis" trots att jag har markerat att de skall delas. Vad göra? :P

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du stängt av den inbyggda brandväggen i datorerna?

Kollade och brandväggen var avstängd. Någon möjlighet att nå hårddisken i A från B eller vice versa finns inte. Har försökt på ett otal sätt att åstadkomma kontakt, men det är som förgjort.
Det finns förstås ett alternativ utöver CD-RW och diskett för att föra över filer och det är om jag kopplar upp "slaven" med modem mot nätet och går via Direct Connect, men det borde inte vara nödvändigt.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du kopplat via en korsad kabel eller kör du med hub/switch?
Kan du pinga datorerna från varandra? (både med ip-nummer och namn)

Kör via korsad kabel. Har pingat med ip.nummer och namn och får time out från "slaven" oavsett jag pingar på namn eller ip-nummer. När jag pingar mot "slaven" så får jag svar om jag använder ip-nummer, inte annars.
Har en switch liggandes oanvänd i en låda med raka kablar, men vet inte om den är användbar för det här.

Har kommit på hur jag skall lösa problemet. Använda DirectConnect och föra över filerna på den vägen. Långsamt men det fungerar.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Har du provat att dela ut mapparna en och en? Jag har haft problem med att kunna komma åt vissa mappar på den andra datorn (XP <--> 98) och jag blev tvungen att dela ut de mapparna separat, det gick inte att dela ut hela hårddisken.

Skall testa med den metoden. Blir en himmelsk massa knappande men det kan det ju vara värt.

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

istället för dc så tycker jag att du borde använda ftp :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Antar att du har ett konto på varje dator med varandras namn och lösen som du använder för att logga in?
Annars kanske det kan gå med fjärrhjälpen/terminal services?

:q
Har provat att använda fasta IP-nummer. Funkar ej. Har löst det hela med 2 ICQ-konton och det går snabbt att dumpa över data från den ena datorn till den andra. Dock inte lika smidigt som det blir på ett fungerande nätverk.

Antingen gör jag något fundamentalt men litet fel när jag försöker konfigurera kopplingen mellan datorerna eller så är det så illa att det bara inte är möjligt att köra nätverk utan server med dessa två.

En ftp-server på den ena maskinen och en ftp-klient på den andra måste vara bra mycket bättre än icq i alla fall.
Då kan ju den med klienten fritt plocka vad den vill ha samt även lägga in det som behövs. Utan att man måste acceptera från den datorn också, som i ICQ.

Har du något bra tips på ftp-server?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

ServU fungerar bra för mig så det är mitt tips. Finns dessutom som demo om jag inte misstar mig helt och hållet. Mer info hittar du på http://www.serv-u.com/

Annars är Bulletproof ok tycker jag. Inte helt gratis dock (30 dagar shareware) http://www.bpftp.com/

Såg iofs att ServU är gratis = antagligen perfekt för dig.
Såg dock din andra tråd ang. switch, det bara måste vara den allra bästa lösningen iofs.

490 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
349 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
349 ms — ändringar (db)