webForumDet fria alternativet

Hjälp mig installera DI-804 på Win XP och 98!!

Nätverk

3 svar · 267 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har nu skaffat mig en D-Link 804 för att dela mitt Telia ADSL. Dock har jag reda fått "lite" problem, är inte så van vid hårdvara ;) Dessutom står det bara förklarat i instruktionsboken hur man gör på win 95/98 och inte XP där allt ser annerlunda ut. Ifs har jag kommit längre på XP maskinen där jag kommit fram till att man konfigurerar routern i IE men lyckas inte koppla upp mig. I win 98 hittar datorn inte ens routern!

Finns det någon guide på nätet, gärna på svenska som förklarar hur man gör speciellt med Telia ADSL och DI-804 på både win XP och win 98??

Är tacksam för all hjälp jag kan få! :e

Medlem sedan mars 2000126 inlägg

DI-804

Jag kör samma kombination plus en trådlös accesspunkt. Om du skriver http://192.168.0.1/ i din webläsare så skall du komma in i routern men glöm inte att avbocka proxy i egenskaper/anslutning/laninställningar för webläsaren.

//Broskan

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Det har jag lyckats med och kommer in i routerns inställningar men får inte något IP adress!!

Så här har jag gjort, i setup wizard:

Väljer Ethernet!

Väljer "Dynamic" IP adress!

Under Comuter Name och Dmain skrev jag inget, visste inte vad jag skulle skirva!

Skrev in ett password!

Klickade på finish!

Läste någonstans detta:

Därefter kommer du fram till Main Page och där kan du gå in på "Unit Status".
Kontrollera att du fått en IP adress under ”Internet”. Om du inte fått, försök med att klicka på "Release" och "Renew".

Får ingen IP-Adress här!!!

Läste i fall man inte får någon IP-Adress skulle man göra så här:

Kontrollerar din MAC adress genom att gå in på Start/Kör och skriver ”cmd”. Sedan skriver du ”ipconfig /all”. Där letar du fram någonting som heter ”Fysisk adress”. Sedan kan du skriva in din MAC adress i DI-804:ans konfiguration under Basic Setup/ Internet Settings. Under ”Dynamic IP” klickar du i ”Specify a MAC Address” och skriver in din MAC adress i rutorna nedan

Efter att ha skirvit in min MAC adress funkar det inte bättre, får ingen IP!!!

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Väljer Ethernet!

Inte!
Välj Cable (jo!).

Under Comuter Name och Dmain skrev jag inget, visste inte vad jag skulle skirva!

Bra, lämna orört.

Därefter kommer du fram till Main Page och där kan du gå in på "Unit Status".
Kontrollera att du fått en IP adress under ”Internet”. Om du inte fått, försök med att klicka på "Release" och "Renew".

Korrekt!

Kontrollerar din MAC adress genom att gå in på Start/Kör och skriver ”cmd”. Sedan skriver du ”ipconfig /all”. Där letar du fram någonting som heter ”Fysisk adress”. Sedan kan du skriva in din MAC adress i DI-804:ans konfiguration under Basic Setup/ Internet Settings. Under ”Dynamic IP” klickar du i ”Specify a MAC Address” och skriver in din MAC adress i rutorna nedan

Glöm ovanstående, jag rekommenderar dig att nollställa d-linken innan du gör något mer ("factory reset" på baksidan). MAC adresser ska man inte leka med och du ska definitivt inte behöva ändra något MAC adress på d-linken.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)