Detta finns spaltmeter med inlägg om redan jag vet men jag måste ha lite mer hjälp om detta. Jag hittade en sida, en sida som någon länkade till här på forumet. Där står hur man gör med installation i datorn med de protokoll som ska finnas samt inställningar. Det står att man inte behöver någon hubb när man bara ska koppla ihop två datorer, och att man skulle ha en viss typ av nätverkskabel, en sådan som två av ledarna är omkastade på. Ok, men det står inget utförligt om hur man kopplar. Hur ska man exempelvis kunna koppla de båda nätverkskablarna till samma ADSL-modem, det finns bara ett uttag för nätverkskabel.
Du skall koppla en korsad kabel mellan datorerna och din vanliga kabel till modemet. Det innebär alltså att du behöver ha två nätverkskort i dator 1 och ett kort i dator 2.
Dator 1: 1 st nätverkskort
Dator 2: 2 st nätverkskort.
Koppla dator 1 till dator 2 med en korsad nätverkskabel.
Koppla dator 2 med en vanlig nätverkskabel till ADSL modemet.
Vill du slippa ha 2 st nätverkskort i en dator (eller inte har kortplatser lediga) kan du skaffa en hubb eller en router.
Då kopplar du respektive dator med en nätverkskabel till hubben eller routern och kopplar denna till ADSL modemet.
Nja, inte riktigt så.
Du får din vanliga ip på det kortet som du kopplar till modemet.
Kort nummer två i den datorn får ip 192.168.0.1 om du gör en Internetanslutningsdelning på adsl-kortet.
Dator 2 får en adress av dator 1 och sedan är det bara att surfa.
Det är inga problem att ha flera kort i en dator, bara att plugga in och installera som du själv skriver.
Ok, med internetanslutningsdelning menar du att man bara kopplar ihop två eller flera datorer och surfar på samma uppkoppling eller är det mer än så?
Vad gäller säkerhet, bör jag köra brandvägg och liknande på andra datorn också eller räcker det med att jag har det på den första datorn med två närverkskort? Trafiken går ju trots allt genom den till den andra datorn så min gissning är att det inte behövs.
Visst ja, glömde en sak. Kan jag ha Windows XP på första datorn och Me på andra?
Internetdelning hittar du under en flik om du tittar på Egenskaper på ditt nätverkskort. Du får inte fram fliken om det inte finns möjlighet att dela något, dvs om du har två kort eller liknande.
Du kan utan tvekan köra med XP på huvuddatorn och ME på dator 2.
Det bör räcka med brandvägg på dator 1 men det optimala är alltid att ha en hårdvarubrandvägg som stoppar innan intrång sker till första datorn.
Problem. Köpte två Nätverkskort, PCI, 10/100, Gigafast från dataparadiset.se för att installera ett i var dator (två stycken). Har satt in dem nu och kopplat en korsad kabel mellan. Har även startat båda datorerna. Efter en del om och men så har jag lyckats få de båda datorerna att upptäcka varandra, dvs, den gröna LED'n lyser på båda korten och i den datorn som jag sitter vid nu (huvuddatorn kopplad till Telia ADSL) kommer det upp en anslutningsikon där det står anslutningshastighet 100 Mbps vilket ju verkar helt ok. Problemet är när jag ska installera drivrutinerna. Då står det helt plötsligt att inget kort finns att installera. Det kan inte hittas något kort, hmm. Vad är fel?
Problemet är när jag ska installera drivrutinerna. Då står det helt plötsligt att inget kort finns att installera. Det kan inte hittas något kort, hmm. Vad är fel?
Det är alltså bara på den ena datorn det här problemet uppstår (med tanke på att den andra datorn får upp en anslutningsikon)? Vad kör du för operativ på den? Har du provat att byta korten mellan datorerna?
Det löste sig. Jag testade att uppdatera drivrutinen för korten via enhetshanteraren och då installerades drivrutinerna direkt från disketten. Mitt första nätverk är färdigt och fungerar fint :) Det går verkligen fort att skicka filer mellan datorerna i 100 Mbps :)
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med internetdelningen. På den datorn jag har kopplad direkt till ADSL'et, den datorn jag använder för det mesta och till det mesta ligger XP. Den andra datorn jag kopplat till den första har Me installerat. På XP-datorn är det ju inga problem att få internetanslutningen att fungera men hur gör jag för den andra datorn, jag har ställt in allt för Ip, DNS, WINS etc. Allt enligt anvisningen för abbonemanget. När inte de inställningar som man enligt anvisningarna ska ha för Me fungerade så testade jag att ställa in efter anvisningarna för XP istället. Det funkade heller inte. Jag har ställt in för TCP/IP och övriga protokoll etc, jag har kört guiden för internetdelningen. Och i egenskaperna för båda anslutningarna, dels den anslutning som går från denna datorn till internet via modemet och dels anslutningen till andra datorn, så har jag kryssat för båda rutorna under rubriken internet-anslutningsdelning. Detta har jag gjort på datorn med XP på. Vad mer är det, för det funkar nämligen inte?
Kan någon ge exakta steg-för-steg instruktioner för hur man gör detta?
Och så undrar jag hur man gör för att komma åt program- och windows-mappen mm på XP-datorn från Me-datorn. Det går att komma åt alla filer som ligger på Me-datorn men inte tvärtom.
På datorn med WinME skall du ställa in så att du tar emot både IP och DNS från DHCP-server. Det är allt du behöver göra på den datorn.
På datorn som har Internetanslutningen delar du det kortet som anslutningen finns på, alltså det kortet som har en kabel mellan modemet och datorn.
Mer skall du inte behöva göra så¨om du har pillat på nåt annat så återställ det som det var från början igen så fungerar det.
För att komma åt filer som finns på datorn med XP så måste du ha ett konto i XP-datorn som har samma namn (och ev.lösenord) som du har på datorn med ME.
Var ett bra tag sedan jag använde ICS, men nåt sånt här borde väl fungera:
XP-datorn, NIC mot internet - TCP/IP:
- Obtain an IP address automatically
- Obtain DNS server address automatically
- Kryssa även i internetdelning här och endast här
XP-datorn, NIC mot LAN - TCP/IP:
IP address: 192.168.0.1
Preferred DNS server: 10.0.0.1
Alternate DNS server: 10.0.0.2 (är osäker på DNS-servrarna, var ett tag sedan jag hade Telia ADSL).
ME-datorn, NIC mot LAN - TCP/IP:
IP address: 192.168.0.2
Gateway: 192.168.0.1 (XP-datorns IP-adress)
Preferred DNS server: 10.0.0.1
Alternate DNS server: 10.0.0.2
För att du ska kunna komma åt mappar på XP-datorn måste fil- och skrivardelning vara aktiverat (under egenskaper för LAN-NIC). Därefter högerklickar du på aktuella mappar och väljer "Sharing..." och gör lämpliga inställningar. Du måste också aktivera gästkontot i XP. Vill du inte det kan du även skapa ett konto med samma uppgifter på XP-datorn som det du loggat in med på ME-datorn.
Edit:
För att aktivera gästkontot:
Start > Run > lusrmgr.msc > Users > Guest > Properties > Account is disabled (ta bort bocken). Allt jag skrivit är taget från Win2k men fungerar säkerligen även i XP.
Nu funkar allt förutom att jag inte kan komma åt filerna på XP-datorn.
Jag kommer åt c: men jag kan inte komma vidare till tex Program- eller Windows-mappen. Gästkonto är aktiverat och jag har skapat ett konto med samma namn som det konto jag sitter på på huvuddatorn. Det funkar icke.
Inaktivera gästkontot direkt om du inte vill äventyra säkerheten i dina datorer.
Om du har ett konto med samma namn som det som du använder på din andradator så räcker det gott och väl. Ställ in rättigheter på det kontot istället.
Din C: är som standard redan delad så att dela ut mappar som ligger på den är helt onödigt. Anslut till C: på rätt sätt från din andradator istället.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e