Hej! Behöver lite konsultation ifråga om skrivardelning.
Fall 1:
- Två datorer (Win 2K Professional).
- Bredbandsanslutning med dynamisk IP.
- Hub för att dela internetanslutingen.
- Skrivare: Canonskrivare som endast har serieport och är ansluten till dator A.
Jag vill kunna skriva ut från båda datorerna. Har delat ut skrivaren via utforskaren. Har sedan försökt mappa upp skrivaren från Dator B (skrev \\datornamn\UtdelatSkrivarnamn
), men det fungerade inte. Några tips?
Fall 2:
Mindre serverlöst nätverk som skall dela på en nätverksskrivare. Alla klienter har fast IP från ISP:en. Brandvägg/Proxy så att alla utifrån sett surfar med samma IP-adress. Nätverksskrivaren måste väl ha en egen IP-adress? Ställer man in den på skrivaren eller hittas den av klienterna om man bara ansluter den till hubben och vet namnet? Kan man f ö använda en vanlig UTP Cat 5 kabel för ansluta till hubben eller används speciella skrivarkablar?
Fall1
Använd guiden lägg till skrivare på dator b istället.
Fall2
AllaKlienter har fast IP från ISP:en. Brandvägg/Proxy så att alla utifrån sett surfar med samma IP-adress.
Nja, om ni har en brandvägg/proxy som gömmer era interna IP så är dom inte utdelade av er ISP. (kan ju vara men vilket slöseri)
Nätverksskrivaren måste väl ha en egen IP-adress?
Jepp, och gärna en server som kan hantera skrivar kön(om det inte finns en inbyggd)
Ställer man in den på skrivaren eller hittas den av klienterna om man bara ansluter den till hubben och vet namnet?
Ja, om det är lite dyrrare skrivare kan man skriva in IP/subbmask mm. direkt på skrivaren. oftast har man ett konfigurerings program för att övervaka och konfigurering... allt det följer med och står i manualen.
Kan man f ö använda en vanlig UTP Cat 5 kabel för ansluta till hubben eller används speciella...
Det är vanlig UTP Cat 5.
Flyttar tråden från PC till LAN&WAN där den hör hemma.. :)
Använd guiden lägg till skrivare på dator b istället.
Det hade jag gjort och misslyckats med! Glömde skriva det!
Det funkar dock nu. Jag hade gjort båda mina datorer medlemmar av en domän, men PDC:N utnyttjar jag normalt inte. Så nu är datorerna medlemmar i en arbetsgrupp istället.
Det var förresten enklare att ansluta skrivaren via utforskaren än via guiden Lägg till skrivare.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2