webForumDet fria alternativet

winxp + winxp = share files problem

Nätverk

10 svar · 281 visningar · startad av fredriksk

Medlem sedan maj 2001211 inlägg
Frågan#1

Nu börjar jag snart att gråta. Har hållt på hela helgen!!!

Dator1: WinXP. 2 nätverkskort, Internet + LAN.
Dator2: WinXP, 1 Nätverkskort, LAN.

Dator1 (D1) är kopplad till internet via ComHem modem. Internetanslutningen fungerar. Jag skapade ett hemnätverk genom wizarden som finns i WinXP. Därefter skapade jag en diskett och körde denna på dator2 (D2).

Detta fungerar.
=====================
* Internet fungerar på båda datorerna. Alltså både på D1 och D2. (Tittar man på D2s nätverksanslutningar så har den D1 som gateway till internet.

* Både D1 och D2 kan pinga varandra.
* D1 kan hitta D2 genom att söka på dess namn.

Detta fungerar INTE!
=====================
D2 kan inte hitta D1 när den söker efter dess namn (Det går att pinga D1 genom dess namn dock)

D1 kan inte komma åt filer utdelade på D1 utan får då felmedelandet: "\\comp1 is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions."

Jag har simple filesharing påslaget då jag inte vill skapa konton åt alla som skall logga in...

Vad är problemet? De har ju uppenbarligen kontakt. Internet fungerar ju på D2 och de kan ju pinga varandra... NetBios är aktiverat över TCP/IP på båda datorerna...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har missat att stänga av den inbyggda brandväggen?

Svar: nej!

Den är avslagen på båda datorerna... tror dessutom inte att jag hade fått pinga datorerna annars...
Men hur som helst har jag nu kollat igen... de är avslagna...

har hittat mer konstigheter. Jag har som sagt inga problem att surfa på D2 men jag får konstigt nog inte ladda ner filer. Inte från något ställe... Provade att ladda ner Servicepack 1 från Microsoft och winamp från winamp.com. När jag väljer spara på hårddisk alternativet så händer ingenting. Statusen för filöverföring kommer fram (dokumentet som fladdrar genom luften) men statusbaren står still....

Kan det vara nätverkskorten? Köpte två nya från surecom på JME-data....

Medlem sedan juli 2000177 inlägg

har du zonalarm eller någon annan brandvägg installerad?

ingen brandvägg installerad än på någon av datorerna... jag gjorde en ren installation på båda datorerna när jag hade satt i de nya nätverkskorten... Den inbyggda brandväggen är av på båda datorerna med...

har nu även uppgraderat med servicepack1... fortfarande samma problem... datorerna hittar inte varandra när man söker på dem (Och vi ligger på samma workgroup). De kan fortfarande pinga varandra...

Medlem sedan aug. 2002106 inlägg

Kan du komma åt standardresurser med Start -> Kör -> \\IP\c$ ?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du samma nätmask på dem?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Pröva att dela ut filerna som ska delas ut igen, ibland kommer jag inte åt nyskapade mappar och filer på nätverket. Sen måste du sätta rättigheterna rätt. Det går ju att köra XP i lite mer avancerat läge, så man kan begränsa åtkomsten till filer för olika användare. när jag gjorde det har jag för mig att det blev trassel med nätverket, så stäng av det (du ska använda "Använd förenklad fildelning".)

nu fungerar det!
Fick byta tillbaka till mina gamla nätverkskort. De nya från shurecom fungerade inte. Inget av dem faktiskt. Antingen är de inte XP compatibla eller är det fel på båda...

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)