webForumDet fria alternativet

Internet på lokalt nätverk

Nätverk

10 svar · 300 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

Jag har kopplat ihop två (2) datorer med en nätverkskabel. Dator 1 (som kör winME) har Internetförbindelsen (comhem). Själva nätverket fungerar bra men nu är det så att jag vill att även dator 2 (som kör winxp) ska ha Internetförbindelse genom dator 1.

Jag har försökt med MEs inbyggda Internetdelningsprogram, men det gjorde bara så att närverket slutade fungera. Jag har även sökt på Internet utan att hitta något som har hjälp.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Märkligt. Gör tvärtom annars, så har jag det och det funkar fika (internetlinan in i XP-burken). Helt otroligt hur lätt det var att fixa det, windows skötte allting åt mig.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den inbyggda Internetdelningen fungerar om du gör på rätt sätt. Troligtvis har du missat någon liten detalj när du testade det.
Ställ om så att du tar emot ip och dns från dhcp på båda datorernas nätverkskort som skall ha kontakt med varandra. Därefter kör du Internetdelningsguiden från början. Om du gör rätt så skall dator I få en fast ip som är 192.168.0.1 och dator 2 kommer att få en tilldelad av dator 1.

Välkommen till webForum förresten.

SirPeter skrev:

Den inbyggda Internetdelningen fungerar om du gör på rätt sätt. Troligtvis har du missat någon liten detalj när du testade det.
Ställ om så att du tar emot ip och dns från dhcp på båda datorernas nätverkskort som skall ha kontakt med varandra. Därefter kör du Internetdelningsguiden från början. Om du gör rätt så skall dator I få en fast ip som är 192.168.0.1 och dator 2 kommer att få en tilldelad av dator 1.

Jag ladde ner programet winproxy och fick Internet Ex att fugera, men jag för inte Outlook express att fugera. När jag ska ta emot e-mail får jag ett felmed. soom talar om att det inte gick att kontakta och jag vet att servern (telia) fungerar.

Vad kan vara fel? Använder Outlook express inte samma intsällningar som Interner ex?

SirPeter skrev:

Välkommen till webForum förresten.

Tackar!

Mr. N. skrev:

Märkligt. Gör tvärtom annars, så har jag det och det funkar fika (internetlinan in i XP-burken). Helt otroligt hur lätt det var att fixa det, windows skötte allting åt mig.

Tänkte det från början. Men av olika anledningar valde jag att göra som jag gjort.

Nu har jag i alla fall fått Internet EX att fugera.

Troligtvis är det dns'en som inte funkar för dig men hur man gör i winproxy vettif-n, testa att ställa in dns'en manuellt i andradatorn och se om det hjälper.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

prova byta lokal ip på WinME-datorn till 192.168.0.1.. min internetanslutningsdelning säger åt mej att göra det iallafall. I internet-inställningarna på XP-datorn så tar du att den ska koppla upp via lan UTAN att detektera proxy-inställningar automatiskt.

Jag har efter mer efterforskningar och infriande av det nya året kommit fram till Proxy+ verkar vara det man ska satsa på.

Efter att ha fixat med inställningarna har jag bara fått Interner Ex att fungera medan t ex. Outlook Express, ftp, dc++ etc. fungerar inte. Jag har testat både med ipnr 192.168.0.1 och 192.168.1.1 på dator 1 utan att få det att fugera.

Kasta ut de där 3pp och få fart på den inbyggda Internetdelningen istället så slipper du alla strul. Följer du bara guiden och har det inställt som jag skrev ovan så fungerar det.

SirPeter skrev:

Kasta ut de där 3pp och få fart på den inbyggda Internetdelningen istället så slipper du alla strul. Följer du bara guiden och har det inställt som jag skrev ovan så fungerar det.

Jag har försökt men inte fått det att fungera. Men tack vare proxy+ har jag fått ftp och Internet ex att fungera. Nu vill jag även få mailen (outlook ex) och dc++ att fungera. Någon som har något/några tips på vilka inställningar jag ska ställa in?

Re: Internet på lokalt nätverk

tack för hjälpen. Jag hat fått det att fungera nu.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)