Har plockat med mig min laptop ner till bekanta och tänkte rigga den tillsammans med deras stationära, precis som jag har hemma med andra ord. Skillnaden är att man här kör uppringd anslutning.
Hemma har jag två nätverkskort i min stationära varav jag alltså ansluter laptopen till ett av dem, delar ut bredbandsanslutningen och surfar således med båda.
Dit jag nu har kommit så har man alltså ett nätverkskort och ett vanligt modem och jag undrar nu, hur fasen delar jag ut och låter datorerna hitta varandra? Har försökt, glömt bort hur jag gjorde sist och allt har misslyckats.
Laptopen har Win2kPro och den här stationära har WinME ocxh tanken är alltså att jag dels skall kunna surfa med laptopen och även plocka filer mellan dem såklart.
Men hur blir det med inställningarna för nätverkskortet i den stationära? Vad skall jag ange för DNS, gatewate och så vidare på den punkten? Är det modemet jag ska gå efter då alltså?
Laptopen har jag givit 192.168.0.131 och således för näverkskortet i den stationära få 192.168.0.1 varpå jag sätter gateway och DNS till 192.168.0.1.
Du behöver inte krångla till det sådär. ;)
Om du ställer in så att den båda får ip via dhcp från början så sköts allt när du delar ut modemet, du behöver inte göra något alls mer än dela ut modemet alltså.
Nu använder jag aldrig WinME men i WinXP gör du enligt nedan, det bör vara snarlikt i WinME tror jag.
Gå till Nätverksanslutningar och högerklicka på modemet, välj Egenskaper, under fliken Avencerat hittar du det.