webForumDet fria alternativet

Nätverksproblem...

Nätverk

13 svar · 386 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Jag har en stationär samt en bärbar dator. Har kopplat båda datorerna via nätverkskablar till en router (D-link) som har kopplats till adsl'et. Den stationära datorn som är max 1 meter från d-linken har jag inga problem med att komma ut på Internet med, men den bärbara som jag har med en 55 meters nätverkskabeln till får jag inte ut på internet. Förflyttar jag den bärbara nära d-linken med en kortare kabel fungerar allt som det ska, så det är inte nätverkskortet det är fel på... Notera att adaptern till nätverkskabeln på den bärbara lyser, så det borde fungera...

Jag har funderingar kring att D-linken inte kanske klarar av att skicka informationen 55 m. eller är det något annat.

Hur ska jag göra för att få det att fungera :q

Tack på förhand...

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

funkar den stationära med 55 meters kabeln?

Har inte testat... Blir ganska mkt jobb för att bära upp den stationära till rummet...

Skulle gissa på att det är din 55 meters kabel som inte är speciellt bra...

Gränsen ligger på runt 100 meter innan det börjar lagga om jag inte minns fel...

//G8

du kan ju testa att koppla 55 meterskabeln mellan adslmodemet och routern, sedan använda den korta sladden...

du kan ju testa att koppla 55 meterskabeln mellan adslmodemet och routern, sedan använda den korta sladden...

Jo men nu ligger routern och adsl lådan så avancerat intrassladr i alla kablar :(

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Du har gjort en utmärkt felsökningsmetod hittintills, men kolla att det är 55m kabeln det är fel på genom att byta ut den.

Är huben aktiv, d.v.s att den förstärker signalen?
Den är aktiv om du har en elnätsanslutning till huben.

ingen aning om den förstärker, men lampan med port 3 (d-linken) vilket den är kopplad till lyser när den bärbara är på...

Nu kopplade jag kabeln från d-linken direkt till adsl modemet som går till bärbara och helt plötsligt fungerar det :)

Det finns bara ett litet problem, det finns fler än jag som vill ha Internet ;) det är nu bara jag som kan ha uppkopplingen... :(

Det verkar alltså som om D-linken inte är tillräckligt stark eller något, jag vet inte vad...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag flyttar tråden till LAN & WAN eftersom det inte verkar handla om hårdvara utan snarare om just LAN & WAN

Ingen som vet om det går att åtgärda felet, alltså att en 55 meter lång nätverkskabel fungerar efter att ha kopplat den via en router istället för direkt till adsl modemet då den fungerade...

Du har kollat så att det inte är en korsad kabel du har på ett ställe där det skall vara en rak va?

vad menar du?

detta är alltså inte bekant för mig... :(

Kolla om din långa kabel är korsad eller rak till att börja med.
Du hittar en bra beskrivning på hur man ser det här:
https://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)