Tja!
Vet inte om detta är rätt forum!
Men om man ska koppla ihop två datorer med varandra i ett nätverk måste men då ha en hubb eller går det att bara dra en sladd från nätverkskorten mellan datorerna?
Är det någon som vet.
12 svar · 391 visningar · startad av Esen
Tja!
Vet inte om detta är rätt forum!
Men om man ska koppla ihop två datorer med varandra i ett nätverk måste men då ha en hubb eller går det att bara dra en sladd från nätverkskorten mellan datorerna?
Är det någon som vet.
ok, tack
Är det någon som vet hur man gör för att det ska fungera!
Jag har försökt att ställa in inställningarna men det verkar inte som om det fungerar.
är detnågon som vet en bra sida som man kan läsa sig till hur man ska göra för att få det att fungerar?
en fråga till!
Vad är en korsadkabel
är det någon speciell kabel, jag har en kobel men vet inte om den är korsad.
Hur ser dom ut (ungefär)
Sök här i detta forum så hittar du massor av trådar om just det där. Det frågas om just den saken i stort sett varje vecka så det finns ett otaligt antal trådar om det.
Allt har att göra med vad du har för operativsystem i dina datorer och det finns trådar om alla möjliga varianter som du kommer att se när du söker.
ok, tack
Du måste manuellt ställa in IP-adresser för datorerna, för att det ska fungera.
Om du tittar på den kabel du har, i kontakterna, så ska de inte se likadana ut i båda ändarna. Dvs. färgerna ska ha bytt lite platser. Enkelt förklarat.
Esen skrev:
ok, tack
Är det någon som vet hur man gör för att det ska fungera!
Jag har försökt att ställa in inställningarna men det verkar inte som om det fungerar.
är detnågon som vet en bra sida som man kan läsa sig till hur man ska göra för att få det att fungerar?
Kabelns utseende och funktion med bilder och annat hittar du här:
http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/
Får tacka för alla svaren
och börja försöka och se om jag kan få igång det!
SPiN skrev:
Det behöver inte jag, så det är nog fel. Jag kör win 2k f ö...
clarkbones skrev:
SPiN skrev:
Det behöver inte jag, så det är nog fel. Jag kör win 2k f ö...
Det är både rätt och fel. ;)
Windows 2000 och senare samt tillika en del versioner av Windows 9X tilldelar sig själv en IP-adress i serien 169.254.c.d med nätmasken 255.255.0.0 om det inte finns en DHCP-server tillgänglig.
Självklart går detta alldeles utmärkt om man enbart kör MS-klienter som hanterar IP-adresstilldelningen på egen hand. Men, om man inte gör det så är det bara till att hacka in uppgifterna manuellt. :)