Beror ju på vad det är för webkamera, och vad du menar med att styra den?
Jag har en webkamera inkopplad på min andradator, hur gör jag för att styra den från min förstadator. Har Korsad UTP mellan datorerna
20 svar · 516 visningar · startad av Gosenallen
Jag har en webkamera inkopplad på min andradator, hur gör jag för att styra den från min förstadator. Har Korsad UTP mellan datorerna
Beror ju på vad det är för webkamera, och vad du menar med att styra den?
Det är en vanlig logitech och jag vill kunna sätta på den och stänga av den från min förstadator.....dvs öppna programmet på förstadatorn och kunna ta bilder på kameran som är ansluten med usb på andradatorn
Installera fjärrstyrning kanske? Typ VNC som finns att ladda hem gratis på www.download.com. Med denna programvara kan du styra din dator... Oberoende av operativsystem... Amiga Workbench, Mac OS, PC Linux, windows etc...
Du har fel kabel!
Du ska ha en rak kabel mellan två datorer och mellan två switchar.
En korsad kabel har du mellan en dator och en switch.
Det kanske fungerar för dig i alla fall! Då har jag fel och du har fina grejor! :-)
NEJ!
Korsad kabel har man mellan två switchar eller mellan två datorer.
Rak kabel har man mellan dator och switch.
Jag har alldeles utmärkt internetdelning mellan mina 2 datorer med korsad UTP
Med en rak får man Rx till Rx och Tx Till Tx och det går inte för sig med en rak
Hallå, tillbaka till topic ;)
Jag är också nyfiken på detta.
Vil också kolla genom min webkamera genom en av dom andra datorna, helst utan för mycket strul. :e
Förlåt mig! Jag har kvar att lära! Alltid när man ringer och köper kablar snackar man om TP CAT-5, Twisted Pair. Efter som jag främst köper kablar mellan dator --> swich hade jag felaktigt(??) inbillat mig att det då rör sig om korsade kablar.
Beklagar!
..swich hade jag felaktigt(??) inbillat mig att det då rör sig om korsade kablar.
Inga frågetäcken här inte ;)
TP = Twisted Pair
Två ledare tvinnade runt varandra för att minimera störningarna, inte riktigt det sammade som korsad kabel.
Hela TP-sanningen
En RJ-45 har 4 tvinnade par, dvs 8 kablar.....en RJ-12 har bara 3 tvinnade par, dvs 6 tvinnade kablar.....
En RJ-45 är för nätverkskablar och RJ-12 är en vanlig telefonkontakt
För Dator -- Dator är det Korsad UTP som gäller
För Dator -- Hubb el Switch så är det en Rak UTP (8 kablar)
Det är hela sanningen
frankof skrev:
..swich hade jag felaktigt(??) inbillat mig att det då rör sig om korsade kablar.
Inga frågetäcken här inte ;)
TP = Twisted Pair
Två ledare tvinnade runt varandra för att minimera störningarna, inte riktigt det sammade som korsad kabel.
Rättning
UTP (Unshielded Twisted Pair) Billig men störningskänslig
STP (Shielded Twisted Pair) Dyrare men mindre känslig för störningar
STP har ett extra lager av ett skyddande material
nu får du sluta att blanda ihops begräppen här ;)
TP är Twisted pair oavsätt om det är shilded eller inte :p
UTP =Unshielded Twisted Pair
STP =Shilderd Twiste Pair
RJ45 = ett k-don som företrädesvis används till nätverkslösningar.
En RJ45 kan lika gärna användas med raka kablar(icke tvinnade) fast då med risk för rätt mycket störningar.
Tvinnade kablar används för att ledarna inte skall ligga paralellt, men korssa varandra i lite vinkel för att minimera magnetfält som bildras runt en ledare(minimera störningen på varandra)
RJ12 = Ett k-don som företrädesvis används till teleutrustning.
frankof skrev:
nu får du sluta att blanda ihops begräppen här ;)
TP är Twisted pair oavsätt om det är shilded eller inte :p
UTP =Unshielded Twisted Pair
STP =Shilderd Twiste Pair
RJ45 = ett k-don som företrädesvis används till nätverkslösningar.
En RJ45 kan lika gärna användas med raka kablar(icke tvinnade) fast då med risk för rätt mycket störningar.
Tvinnade kablar används för att ledarna inte skall ligga paralellt, men korssa varandra i lite vinkel för att minimera magnetfält som bildras runt en ledare(minimera störningen på varandra)
RJ12 = Ett k-don som företrädesvis används till teleutrustning.
Jag pluggar till Nätverkstekniker så jag vet hur kablarna är
UTP och STP är Twisted Pairkablar som är skyddade eller oskyddade
Om du kollar på en RJ-45 så ser du 8 ledningar.....dvs 4 st tvinnade par
och eftersom en korsad är Rx till Tx och Tx till Rx så kan man inte ha en rak mellan två datorer eftersom det då blir Rx till Rx och Tx till Tx
Det är som att sätta plus till olus på ett batteri
Rx är Recieve och Tx är Transmit.......
Såja, såja, nu vet vi alla hur kablage ser ut och fungerar, om inte annat så kan vi söka den infon antingen här i forumet eller på annan plats på nätet.
Kan vi återgå till trådens ämne nu? ;)
Om jag kolla en RJ45 ser jag ett k-don :p
Om jag ansluter en rak(i meningen inte tvinnad) kabel till en RJ45 och ansluter Rx till Tx och Tx till Rx i den andra RJ45 har jag fortfarande en korrsad kabel dock med paralella ledare och en risk för att ledarna påvärkar varandra (inte det samma som att använda en skärm(skydda mot störning utifrån))
P.S. Jag tror vi säger samma sak på olika sätt ;)
frankof skrev:
Om jag kolla en RJ45 ser jag ett k-don :p
Om jag ansluter en rak(i meningen inte tvinnad) kabel till en RJ45 och ansluter Rx till Tx och Tx till Rx i den andra RJ45 har jag fortfarande en korrsad kabel dock med paralella ledare och en risk för att ledarna påvärkar varandra (inte det samma som att använda en skärm(skydda mot störning utifrån))P.S. Jag tror vi säger samma sak på olika sätt ;)
=================================
RAK TP
Rx --------- Rx
Tx --------- Tx
KORSAD TP
Rx --------- Tx
Tx --------- Rx
En switch och en hub korsar en rak TP inne i hubben eller switchen.......kopplar man en korsad TP till hubben eller switchen så får man motsatt effekt......korsad till korsad blir rak
SirPeter skrev:
Såja, såja, nu vet vi alla hur kablage ser ut och fungerar, om inte annat så kan vi söka den infon antingen här i forumet eller på annan plats på nätet.
Kan vi återgå till trådens ämne nu? ;)
Vet du hur man kontrollerar en webkamera från en annan dator?????
Varför tjafsar ni om en sak som ni båda två har rätt om?
Försök hålla er till trådens ämne nu istället är ni snälla
Vill någon läsa om hur kablage fungerar så kan ni läsa på denna sida.
/SirPeter
Moderator, webForum
Nej jag vet inte hur man löser det men vill lika gärna som du ha reda på det.