ADSL kopplas in via ett nätverkskort så du måste ha 2 kort, 1 för ADSL och 1 för ditt vanliga nätverk.
/Viktor
12 svar · 313 visningar · startad av DotStudio
Hejsan.
Jag har läst för att kunna dela på en adsl anslutning så måste man antingen ha 2 netkort i gateway datorn eller en switch eller vad det heter.
Men jag undrar om man inte kan ha adsl på en dator (med ett ethernet card) och sen ansluter dom andra datorerna i nätverket till den datorn? likadant som om man delar på en modem uppkoppling!?
så som jag ser det, borde det gå. har ej adsl (ännu) så jag kan inte testa.
ADSL kopplas in via ett nätverkskort så du måste ha 2 kort, 1 för ADSL och 1 för ditt vanliga nätverk.
/Viktor
Oj! glömde tillägga! adsl via USB!
Det fungerar att göra som du menar. Däremot har jag hört från flera håll att usb-modemen till adsl ofta krånglar så kan du använda ett vanligt så är det att föredra.
Dela ADSL i LAN
Jag har 2 datorer och en ADSL-anslutning.
I dator A har jag ADSL till nätverkskortet och ett extra kort till mitt LAN
I dator B har jag ett nätverkskort som är kopplad med korsad UTP till dator A
Hur delar jag internetanslutningen till dator B med dator A????
Om du kör Windows 2000 eller XP så finns det en funktion för det. Vet inte riktigt var men den finns där. Sök i forumet eller på Google på "internet delning xp" eller "internet sharing xp"
/Viktor
Du går till Egenskaper för det kortet som du har adsl-anslutningen på och väljer fliken Delning.
Detta gäller såvida du har Win2000 eller WinXP, har du någon äldre version så är det lite annorlunda.
Jag har XP på den med ADSL och WinME på den andra daorn....det är den med WinME som jag vill ja internetdelningen till
Den som du har WinME på behöver du inte göra mer än att ställa in så att den tar emot ip-nummer från dhcp-server.
Du gör alla inställningar (dvs klickar i att du vill dela anslutningen) i datorn med WinXP.
Jag kör inte med DHCP.....har bara 2 datorer så jag kör med 192.168 osv.......
Det lättaste är att sätta DHCP på den andra datorn, om du inte vill göra det så ställ in att den första datorn (den med ADSL) är gateway, ställ in rätt dns servrar (10.0.0.1 & 10.0.0.2 om du kör Telia), tror det är allt och jag tror att det ska fungera :)
/Viktor
bara det att jag kör med spray :-)
Den första datorn blir din dhcp-server när du delar ut anslutningen.