webForumDet fria alternativet

Trådlöst

Nätverk

2 svar · 407 visningar · startad av woodi

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg
Frågan#1

Tjenixen,
Har ett litet problem som jag skulle vilja ventilera med Er kunniga Nätverkare.

Jag och två grannar har tänkt att bygga ihop oss på ett trådlöst LAN.
Vi bor som i en 3 kant med 100 meter mellan varje hus. Det är klar sikt mellan husen.

Jag lånade med ett "grundkit" från jobbet bestående av en trådlös router samt ett PC Card. Routern stod i ett fönster och precis utanför ytterdörren till de andra husen så försvinner kontakten. Det är således väldigt nära att räcka ända "fram".

Vad behöver vi för att lyckas med vårt mål nu? Räcker det med en utomhusantenn som förstärkare för att det ska fungera eller behöver vi flera saker?

Alltså, tror Ni att följande prylar räcker för att få vårt nätverk att fungera?

Person1:
- Router
- Antenn

Person2:
- Trådlöst nätverkskort

Person3:
- Trådlöst nätverkskort

----

Var inne på en datorhandlare i går och pratade lite om det och de påstod att vi behövde varsinn antennförstärkare (som vardera räcker 1.8 km) för att få det att fungera.
Detta låter inte riktigt vettigt då "grundkittet" nästan räckte ända fram.

Så, är det nån som har erfarenhet av detta eller känner någon annan som gjort ett trådlöst nätverk mellan två eller flera bostäder? Jag kan ju inte vara ensam om att ha försökt med detta iaf! :)

Tacksam för kommentarer, funderingar och tips!

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av Trådlöst Nätverk utomhus? :q

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Om du kan koppla en annan antenn till så skulle jag tippa på att det funkar, om du sätter den utanpå huset...
Kolla om du även kan låna och prova detta.. för jag är inte helt 100.. men någon förstärkare ska du inte behöva, vad är det för märke på grejerna?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)