webForumDet fria alternativet

Problem med en D-Link 704 och BBB

Nätverk

11 svar · 357 visningar · startad av Nugrit

Medlem sedan aug. 20026 inlägg
Frågan#1

Har nyligen fått BBB och sitter sedan tidigare med en D-Link 704.
Allt var frid och fröjd när jag körde Bostream och hadde fast IP, men nu när man har BBB så är det DHCP som gäller.

Borde inte vara några problem, men jag får inte det att fungera.
Kommer in i D-Linken och så utan problem, men nå internet får jag inte att fungera.

Någon som sitter på BBB och kör D-Link som kan hjälpa en?

Har provat allt vi det här laget :(

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du uppgraderat Firmware?

Välkommen till webForum förresten! :D

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Tack så mycket :)

Nej det har jag visserligen inte gjort på ett tag.
Men tror inte att det är där problemet ligger.

Måste missa nått som jag inte har tänkt på... osså får man den där *ahaa* upplevelsen hadde jag hoppats.. men icke :(

Som sagt, om det sitter någon med samma saker och har det fungerande så vore jag yters tacksam. Måste ju få upp min Battlefield 1942 server så fort som möjligt igen :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Till att börja med, släng bort den där d-linken så länge du har BBB för du får inte full fart med den. Du får fem ip-adresser av BBB så det funkar hur bra som helst med en vanlig hub/switch istället.

Nä tack det tänker jag inte göra... för där ligger inte mitt problem. Jag vill ut på internet först och främst.

Och så mycket minskar den inte så att jag lider av det (endast från 10 mbit till 7 mbit) och känner jag att jag har behov av fullt "blås" så skaffar jag en DI-604 som klarar 10 mbit.

Sedan går det även att använda 704 som en ren switch också, men då försvinner det som jag just vill ha, en hårdvarufirewall.

Jag ska ge mig på det igen i kväll i alla fall och hoppas lösa det, var rätt trött när jag grejade med det igår så :)

Problemet löst :)

Medlem sedan mars 2001325 inlägg

SirPeter skrev:

Till att börja med, släng bort den där d-linken så länge du har BBB för du får inte full fart med den. Du får fem ip-adresser av BBB så det funkar hur bra som helst med en vanlig hub/switch istället.

Öh? Klarar inte d-linken 10Mbit? :q

/ Martin

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den klarar inte 10mbps med full duplex enligt någon infosida som jag läste för ett tag sedan iaf.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Nugrit, berätta gärna hur du löste problemet, för att andra med liknande problem också kan få hjälp :)

Ja det kan jag ju göra :) Var lite överlycklig så jag glömde bort det :D

Jag fick min *aha!* upplevelse det kan jag säga i alla fall.

Pinsamt värre :r Grejen är så att när jag körde mitt Bostream och ADSL modemet hadde korsad kabel till D-Linken. Hmm ja jag tror ni kan lista ut resten. ;)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ingen "bredbandsrouter" jag sett klarar 10Mb/s i fulldubplex, rätta mig gärna om jag har fel, jag skulle vilja ha en :)

Fullduplex innebär att du samtidigt kan tanka ner i 10Mb/s samtidigt som du skickar ut 10Mb/s.

Med Halvduplex så delar i princip upp- och nedladdning på 10Mb/s. (5Mb/s var i bästa fall)

Enligt D-Links tekniska support så ska DI-604 klara av det utan några hastighetsminskningar.

Det är deras "basic" modell men det är bara den som fans i deras sortiment som klara det förnärvarandet.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)