webForumDet fria alternativet

Bygga en "router"

Nätverk

6 svar · 359 visningar · startad av BABBA

Medlem sedan feb. 2000280 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har funderat på att köpa en D-Link 804 router för att dela uppkopplingen mellan två datorer.

Eftersom den kostar 1000:- och jag har typ 3st 486:or borde jag ju istället kunna smälla ihop en liten brandväggsburk, eller?

Är det någon som har gjort något liknande, jag skulle behöva lite hjälp..

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det du behöver extra i datorn är två nätverkskort, sen är det bara att tanka ner någon av de miljoner(kanske liten överdrift) linux firewalls som ryms på en disket...

Behöver jag inte 3 nätverkskort då?

1. Från BB leverantör
2. Till dator 1
3. Till dator 2

Måste jag ha linux på burken eller kan jag ha kvar gamla win 3.11?

Vad jag förstår så kan man ladda ner brandväggen som en .img fil och sedan packa upp på en diskett och boota från den. Stämmer det?

Jag har hittat en brandvägg som heter floppfw som ryms på en diskett och ett program för att extrahera filerna till disken rawrite2.

Någon som vet om den brandväggen är bra och hur man använder rawrite2?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Fördelen med D-link'en är att den har en brandvägg och en 4portars switch i en och samma burk.

Kör du Linux burken så är det enklast att låta linux'en (med 2st nätverkskort) sköta brandväggsfunktionen, och köpa till en liten hub/switch som kopplar ihop dina datorer med linuxburken. Denna lösningen är betydligt enklare att sätta upp och bygga ut.

Det går att lösa genom att stoppa in 3st nätverkskort i linux datorn, men denna lösningen är betydligt svårare att konfigurera, och vill du bygga ut med ytterligare en dator så måste stoppa in och konfigurera upp ytterligare ett nätverkskort.

Mm låter vettigt GunnarD. Iof kan jag få en gratis 4 ports hub på jobbet men en router är så stor investering kanske..var mest för at tdet var kul att prova =)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du får en 4 ports hub, och du har en dator över som klarar Linux, så skulle jag iallafall prova att sätta upp linux-burken som en brandvägg med 2 nätverkskort och använda hubben för att bygga ett litet lokalt nätverk som du kopplar in dina datorer på.

För denna lösningen finns det en del färdiga Linux lösningar, har dock inte provat dom själva, men en som folk brukar rekomendera är Fresco (stavning ?).

Ok...enda kruxet är att jag är totalt newbie på Linux..

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)