webForumDet fria alternativet

Nätverk med Win98 - 3 datorer

Nätverk

3 svar · 226 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Jupz, håller på med mitt första nätverk, har 3 datorer med win98, och en hub.

...eftersom jag är supernybörjare på nätverk så vill jag bara få det att funka, typ spela Hjärter över nätverket typ =)

...nu när jag har kopplat ihop allt så funkar det faktiskt, men det är rena trolleriet när jag ska dra igång nätverket... Startar datorerna och klickar på "Nätverket"-ikonen, sen klickar jag lite fram och tillbaka på "Hela nätverket" och efter en hel del klickande så hittar datorerna varandra, men det känns helt fel, att klickla lite på måfå, hur ska man göra egentligen?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det tar alltid en liten stund innan datorerna har hittat varandra i nätverket, speciellt när det gäller win98 som inte är direkt anpassat för nätverk.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

OK, men hur ska man då göra, klicka på "Hela nätverket" och vänta nåra min å sen högerklicka och välja "uppdatera" eller ska man hålla på att klicka lite fram och tebax som jag gör?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det går inte fortare för att du klickar på en massa. Om du istället antingen låter datorerna vara igång en stund innan du behöver använda nätverket eller inte stänger av dem alls så löser det sig automagiskt. ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)