webForumDet fria alternativet

mIRC och ICQ pingar ut

Nätverk

4 svar · 233 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag sitter bakom en router (D-Link 804) och problemet är att mIRC och ICQ pingar ut efter ett tag. Oftast är det icq som slutar svara, hos mej ser det ut som om jag är online men jag är i själva verket offline, så får jag disconnecta o connecta igen för att det ska funka. Ibland tar det bara några minuter innan den pingar ut. Sen är det mIRC som beter sej lite mer märkligt, ibland kan det fungera klockrent i flera timmar, så plötsligt så pingar den oxå ut. Detta märker jag när jag försöker skriva något i en kanal, så står det Disconnected, så ansluter den automatiskt igen. Ibland tar det bara 10-15 minuter så pingar den ut. Jag har öppnat nödvändiga portar i routern och jag kan ju starta upp programmen så det verkar ju funka. Men varför slutar mina program plötsligt svara mot resp. server?
Någon som vet vad detta kan bero på?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I ICQ har jag för mig att det finns en inställning: Keep connection alive. Kan det vara en tanke?

Ehm, hittar inte den inställningen. Ingen annan med denna router som har samma problem? Jag kan inte minnas att det va så här från början när jag skaffade routern heller.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Main - Preferences - Connections och fliken Server
Där hittar du en liten bockruta nere till vänster där det står Keep connection alive.

tack, där var den. Ska se ifall det blir något bättre!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)