Jag har sök lite här utan att bli mycket klokare :q
Jag har nu två idenstiska datorer (pII300, win98se)
Tänkte koppla samman datorena, just nu är det bara två, kommer en till efter semestern.
F.N är det inte aktuellt med dela internetuppkoppling(modem), men vill ha möjligheten senare.
Så frågorna blir;
1. Vad behöver jag?(netverkskort självklart ;) )
2. hub eller switsh? (skillnaden vet jag i grova drag)
3. 10/100 eller strickt 100Mb/s(eller snabbare?)
4. någon skillnad mellan kort(pris/prestanda)? 100Mb/s är väl 100Mb/s även om kortet kostar 100:- eller 500:-?
5. Paket eller lösa delar(i såfall vilka och varför)?
6. Några tillverkare som man absolut inte skall satsa på?
Lite flummigt skrivet men ni fattar säkert vad jag är ute efter :e
hum... om du kommer gå någon form av adsl i framtiden så är det smart att köpa en router med iinbyggd switch t.ex Dlink DI-804
sedan kan jag rekommendra 3coms nätverkskort sedan behöver du lite TP kablar CAT5 .. thats it :) tror jag
SP: nja..... Det står väl rätt mycket där, men....... vet inte riktigt vad jag saknar.
renholm: varför router? räcker det inte med en switch?
Eller är det så att en ren switch inte klarar dela bredband?
Och varför 3coms kort, nästan fem gånger dyrare än Dlinks motsvarande kort?
2. hub eller switsh? (skillnaden vet jag i grova drag)
Helt klart ska du idag köpa en switch. (eller en internetdelare typ D-linken med NAT funktioner.)
3. 10/100 eller strickt 100Mb/s(eller snabbare?)
Idag har du inte nytta av en snabbare switch än 100mbit... om den sen även klarar 10mbit så är väl det bra(iaf du har någon gammal skrivar server stående *suck*)
4. någon skillnad mellan kort(pris/prestanda)? 100Mb/s är väl 100Mb/s även om kortet kostar 100:- eller 500:-?
Nja... visst e det det, de billigare korten använde datorns CPU medans de dyrare har egen CPU vilken gör att det inte belastar datorn, men idag så är det skitsamma..
renholm: varför router? räcker det inte med en switch?
Eller är det så att en ren switch inte klarar dela bredband?
Helt rätt, en vanlig "hemma" switch har inte de möjligheterna.
Och varför 3coms kort, nästan fem gånger dyrare än Dlinks motsvarande kort?
3com är kvalité och service, det är inte värt det extra priset i ett hemma nät, köp ett par billiga "noname" 10/100mbit kort för ~100:-/st de fungerar minst lika bra :D