webForumDet fria alternativet

Dela internet?

Nätverk

5 svar · 346 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Som total n00b när det gäller nätverk är det bäst man frågar. :e

Nåja, så här ligger det till. I sommar kommer jag att behöva sätta ihop ett litet nätverk, två datorer ska nämligen dela på en uppkoppling. De är båda utrustade med varsitt ethernetkort, och den ena (den snabbare av dem) ska inom kort bestyckas med ytterligare ett. Om jag har förstått detta rätt, så ska man då kunna koppla

Ethernet --> Dator1 (2xEthernetkort) --> Dator2

och sedan bara aktivera internetdelningen i NT för att kunna dela uppkopplingen. Stämmer detta? (Dator1 kommer att antingen köra Windows 2000 Professional, alternativt Windows XP Professional. Dator2 kör Windows 98.)

Meningen är att Dator2 iaf ska kunna surfa och använda lite "nätprogram", typ MSN Messenger. Dator1 ska kunna stå som både enkel wwwserver (som den gör nu ;)) och för "vanliga" ändamål. Men!

Nu är det så att IP-numren inom detta nätverk delas ut automatiskt, genom en DHCP-server. Och har jag förstått det rätt, så kommer DHCP-servern dela ut ett IP-nummer till Dator2 också? (Notera att det är det jag vill undvika, då det innebär en extra kostnad. ;))

Kan man gå runt detta med att tilldela det ett internt IP eller något sådant?

Tacksam för hjälp. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

När du delar anslutningen i dator 1 så kommer den att agera dhcp-server till dator 2 så du kommer enbart att ha en ip-adress utåt och två interna adresser så det kommer inte att bli några merkostnader för dig.

Great!

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Precis. En router agerar som en person utåt men håller koll på trafiken i det egna nätet och skickar rätt information till rätt dator (från Internet alltså).

Det är så en bredbandsrouter fungerar. 250 datorer kan dela på en internet förbindelse. Beroende på ändamål och antalet datorer kan det fungera.

Med både Netgrae och D-links varianter på detta tema kan du ha webbserver bakom brandväggen. Det ser då ut som om du har ett visst IP nummer på din server medans du i själva verket har en annan. Du ställer in att all trafik till port 80 (http) ska gå till en viss dator i ditt LAN.

Ytterligare en fråga: :)

Vad ska jag ha för TP-kabel från "Dator1" till "Dator2", en korsad eller en "vanlig"? ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Mellan två datorer har man en korsad kabel och mellan dator och hub/switch har man en rak kabel.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)