Tetade att köra "netstat -a" på min anslutning och fick upp endel info, men vad betyder den?
Om någon orkar att förklara lite för mig vore det bra :)
Där jag väl har kontackt med en server fattar jag det mesta men vad med det andra?
* Vilka kopplingar din maskin har mot andra maskiner (STATUS= ESTABLISH eller TIME_WAIT)
* Vilka TCP portar på din maskin som är öppna och du har någont typ av server som svarar (STATUS=LISTENING)
* Vilka UDP portar på din maskin som är öppna och du har någont typ av server som svarar (Remote=*.*)
Adresserna är uppbyggda enligt följande: ip-adress:port
Dom TCP portar som är ESTABLISH har oftast också status LISTENING av någon anledning.
Nu slog paranoijan mig :e
Du menat att jag har någon typ av server på burken som lyssnar?
Ok, nu lyssnar den på ip: 0.0.0.0 och port 0 så det är väl knappast något att grubla på, men hur listar man ut vad för server jag kör? Vad jag vet har jag ingen server på min burk!
Jo tack, jag har för mig att den även ligger i någon textfil på burken eller winskivan någonstans.
Jag körde en just nu också(netstat) och det såg helt annorlunda ut i dag :e
Jag hade massor(?) av "grejor" igång i går, lite nerladdningar o.l.
Så det mesta har jag hittat svaret på, och resten bryr jag mig nog inte så mycket om :e
Jodå brandvägg finns och används.
Och dom två portana avänds ju för netbios och det går ju inte att stänga ner utan att koppla ner sig(inte därmed sagt att dom skall vara öppna).
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e