Jag använder fildelning mellan mina datorer som kör Windows XP, XP och 2000. De är ansluta med en 10 mbit-hubb. Fildelning går mycket snabbt (i princip 10 mbit). Problemet är anslutningen. Varje gång jag ska ansluta från en dator till en annan (spelar ingen roll vilka) tar det mycket lång tid, upp emot en minut. Att ansluta på annat sätt (t.ex. till en webbserver) går på direkten.
Varför tar just initieringen av fildelningen så lång tid på sig?
Det kan inte vara något fel med nätverket eftersom allt annat går snabbt och fint.
Är alla datorerna med i samma arbetsgrupp?
Har dom samma ip-serie?
Har dom samma nätmask?
Har du någon firewall igång i någon dator? (typ xp's inbyggda eller nåt sånt)
Svarar alla lika snabbt om du pingar?
Har du testat genom att koppla bort en dator för att se om det blir bättre?
Har du testat med en korsad kabel istället för hub?
Är alla datorerna med i samma arbetsgrupp? Ja
Har dom samma ip-serie? 213.89.xx.xxx
Har dom samma nätmask? Ja
Har du någon firewall igång i någon dator? Nej
Svarar alla lika snabbt om du pingar? Ja, < 1 ms
Har du testat genom att koppla bort en dator för att se om det blir bättre? Ja, den bärbara datorn är ofta avstängd
Har du testat med en korsad kabel istället för hub? Nej
En dator till hubben är Chellos kabelmodem som delar ut IP-adresserna med DHCP. Det kanske kan ha betydelse, men jag tror snarare att det är något konstigt med Windows.
Just nu är det en korsad kabel mellan hubben och kabelmodemet. Jag kan testa att koppla den direkt mellan två datorer senare.
Varje dator har ett namn. Alla datorer på Internet har dessutom en IP-adress. När du till exempel skriver https://www.webforum.nu så översätts namnet https://www.webforum.nu till IP-adressen 193.13.74.84. Denna översättning görs av en DNS-server.
Detta förfarande kallas namnupplösning - namnet "löses upp" till ett IP-nummer.
Nu kan namnupplösningen hanteras lite olika i olika nät beroende på konfiguration. Dessutom, bara för att strula till det ytterligare så finns det olika namnstandarder NBNS/WINS samt DNS.
NBNS = NetBIOS Name Server
WINS = Windows Internet Namning Server
DNS = Domain Name System
Vill du att jag ska utveckla ytterligare får du återkomma. :)
Vid fildelning mellan två datorer i ett lokalt windows-nätverk (ett nätverk "enbart" beståendes av windows-datorer) så används WINS. Om det inte finns någon lokal WINS-server så finns det risk för att datorerna försöker använda sig av DNS istället för WINS vilket medför att man kan få långa svarstider. För att lösa detta finns det ett antal olika lösningar, men de beror mycket på hur det lokala nätet är konfigurerat.
Så, här börjar felalternativen bli så många att jag föredrar att invänta svar från Swey innan jag går vidare med detaljer. :)
Det man skulle kunna testa är att skapa en LMHOSTS.-fil och manuellt skriva datornamn och IP-nummer i den filen för att se om svarstiden kortas ner. Dörefter får man tala om för datorn att den ska använda LMHOSTS-filen i första hand innan den går vidare till andra namnupplösningsalternativ.
LMHOSTS.-filer är dock inte så roliga i större nätverk eftersom de måste uppdateras "manuellt".
Du får ursäkta om det blev "för enkelt" beskrivet... :)
Jag tror inte så starkt på namnupplösningsproblem.
Anledningen är att ping-tiden till namnet är <1 ms direkt efter att jag startat datorn. Jag körde NET USE. Då visade sig att samtliga enheter vad Unavailable. Varför?
I vilket fall anslut jag en enhet med "NET USE enhet: \\dator\sökväg" och det tog ungefär 3 sekunder för första enheten och mycket snabbt för de andra.
Öppnar jag däremot någon av enheterna i utforskaren tar det alltid lång tid. Ofta över 15 sekunder. Utforskaren är den som bråkar mest m.a.o.