webForumDet fria alternativet

Funkar inte bara med en switch?

Nätverk

4 svar · 342 visningar · startad av fredda

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg
Frågan#1

Hej!
Okej jag vet att typ den här frågan dyker upp rätt ofta men nu har jag letat och försökt tills mitt tålamod är slut!

Mitt problem:
Har en switch där 2 Win98SE datorer och Bostream ADSL (1 fast IP adress) är inkopplade.

Vill kunna använda internet på båda samtidigt och oberoende av varandra. Som det är nu så funkar internet bara på ena datorn när båda är påslagna och det är väl naturligt eftersom båda försöker med samma IP adress.

Som jag har förståt det så måste jag tilldela switchen den fasta IP adressen men hur gör jag det? Är det till det jag ska använda program som Wingate, Sygate?

Måste jag använda mig av en router för att kunna använda internet på båda datorerna oberoende av varandra? Enligt denna sidas kopplingsscheman så kan man inte det fast längre ner på sidan under "Inkopplingstips 1" så står det att man kan det fast det inte är rekommenderat.

Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen och lugna ner mig :)
Tack på förhand

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

På bild nr:2 så används dator nr:1 som "Internetdelare"/router med NAT funktion.

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg

Fast jag har ju inte två nätverkskort i den 1:a datorn och så blir ju den 2:a datorn beroende av den första...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du kan inte göra detta med en switch!

Du måste antingen låta en av datorerna ha 2st nätverkskort och köra med "internet delning" eller använda en brandvägg/router ex. Dlink DI804.

Medlem sedan maj 20009 inlägg

Jo, det går utan dubbla kort eller router.

Man kan tilldela nätverkskortet i den ena datorn dubbla TCP/IP stackar och på så sätt slippa ha två nätverkskort.

Dock blir inte lösningen optimal då alla paket skickas till alla datorer (även till GW). Dessutom måste maskinen med dubbla TCP/IP stackar alltid vara påslagen.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)