Tjo,
Det som slår mig rent spontant är om det blir en konflikt mellan nätverksaddresseringarna?
Vad är det för IP-nät i ditt egna nät resp. jobbets? Om de är samma så kan jag tänka mig att du kan få motsvarande problem ..
/M
2 svar · 203 visningar · startad av solbulle
Vet inte riktigt hur jag ska ställa denna fråga...
Hur som helst.
Har ett nätverk hemma med 3 datorer samt en coyote(486:a)router.
Coyoteroutern delar ut IP-adresser till de inblandade datorerna (1st win2000, 2st win98). Detta fungerar kanon.
Mitt problem består av att en av datorerna (Win 98, second ed.) använder jag för att ansluta mig till mitt jobb med modem samt att jag kopplar upp mig på deras nätverk.
Det fungerar ej för mig att ansluta (logga in) på mitt jobb när jag har datorn ansluten till mitt nätverk, jag måste till och med avaktivera nätverkskortet.
Jag skulle kunna leva med att avaktivera nätverkskortet (i enhetshanteraren) OM det skulle kuna gå med viss automatik, script eller dylikt.
Någon som har någon ide eller lösning?
Tjo,
Det som slår mig rent spontant är om det blir en konflikt mellan nätverksaddresseringarna?
Vad är det för IP-nät i ditt egna nät resp. jobbets? Om de är samma så kan jag tänka mig att du kan få motsvarande problem ..
/M
"Hemma" har jag IP typ 192.168.0.65 - 67, till jobbet får jag en Ip-adress: 172.18.xxx.6 samt att det är samma Ip samt default gateway, Subnetmask 255.255.0.0 !?!
Jag ansluter mig till jobbet med en RASkoppling kanske jag ska tillägga. Mao jag ringer upp sen ringer jobbet tillbaka och jag ska loggas in.
Blev någon klokare?