webForumDet fria alternativet

Probs med internet.....

Nätverk

4 svar · 241 visningar · startad av Stilig

Medlem sedan mars 20022 inlägg
Frågan#1

Har kopplat ihop 2 datorer (en med W98 en med XP) funkar bra med skriv och fildelning. Nu vill jag kunna surfa med båda datorerna samtidigt. Använder adsl från bonet (bostream) med fast ip adress.

Har kopplat adsl modemet till en hubb och sedan kopplat in de båda andra datorerna efter varandra i hubben.(W98 först)
Som sagt funkar kopplingen mellan datorerna finfint men jag vet inte riktigt hur jag får så att jag kan surfa på dem samtidigt.
Finns det någon mjukvarulösning på detta eller är jag bara allmänt okunnig ?????

Mycket tacksam för svar.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Välkommen till webForum

Du hittar en ganska bra guide till hur man kan göra här:

http://www.gforcex.com/artiklar/bredband/bredband.htm

Det gäller iofs anslutning via Telia men det skiljer inte så mycket på tillvägagångssättet.

Medlem sedan mars 20022 inlägg

mycket info men tyvärr så har det inte löst mina problem. Tror att det har med min fasta ipadress att göra.....

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag vet själv inte hur BoNet funkar, men får du två IP nummer så, kan du göra som du gjort anars måste du göra som på sidan som Sirpeter länkade till... dvs. använda NAT.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Du kan (eller kanske kunde) köpa till extra IP-nummer för 30 kr/mån. Själv har jag två stycken. På så vis kan du använda din hub utan krångel.

Ett annat, mycket enkelt sätt, är att köpa en s.k bredbandsrouter typ DLink 804 eller någon Netgearvariant. Då är det i princip bara att plugga in kabeln från ADSL-modemet in i bredbandsroutern och sedan plugga in de datorer som skall kopplas mot Internet, det brukar finnas portar för upp till 4 burkar. Kostnad ca 1500 :-.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)