Jag har sökt igenom tidigare inlägg men hittar inget bra. Så därför skriver jag ett nytt. Jag ska installera ett nätverk hemma. Jag har tre datorer med Windows 2000 PRO, en hubb, och ett ADSL-modem. Så här har jag kopplat. I dator nr 1 så finns det två nätverkskort, det ena går till ADSL-modemet och det andra till hubben. Sen går två nätverkskablar från hubben till dator nr 2 & 3. Men mitt problem är att jag inte får mitt nätverk att fungera, vilka inställningar ska man göra egentligen.
Senare ska jag även kunna surfa på alla datorer samtidigt men först vill jag att nätverket ska fungera.
Om du har installerat nätverkskorten korrekt så gör du enligt följande:
Dator 1:
Dela ut anslutningen som går till adsl-modemet (alltså genom att högerklicka på det nätverkskortet, välja egenskaper och därefter fliken Delning)
Det kortet som du har till hubben sätter du dns till telia.com (om det är telia du har)
Dator 2 och 3 gör du inget alls med, de datorerna får sina inställningar från Dator 1 om du inte har pillat på nåt.
På detta sätt får du både nätverk och Internetdelning samtidigt.
Högerklicka på det kortet, välj Egenskaper.
Dubbelklicka på Internet Protocol (tcp/ip)
Klicka på Advanced nere till höger.
Klicka på fliken DNS
Klicka för "Append these DNS suffix"
I den nedre rutan lägger du till det och därefter OK hela vägen ut.
Nja, du har lagt till det i fel ruta.
Klicka där det står "Lägg till följande DNS-suffix" och seda på Lägg till mellan där du har det nu och ruta över så bör det bli rätt.
På Dator 1 Skall du göra de ändrngar som jag har skrivit här.
På alla andra datorer skall du ställa in så att du får allt från en dhcp-server. Inga andra saker behöver göras på de andra datorerna eftersom du har gjort allt på den dator som har Internetanslutningen.
Dator 1 verkar inte hitta de två andra för när jag dubbelklickar på Mina nätverksplatser --> Närliggande datorer, så finns bara min dator där, jag har samma namn på arbetsgrupp, men det skiljer sig med små och stora bokstäver, det spelar väl ingen roll va?
Har du nån firewall som ligger och stör?
Testa att surfa från dator 2 så ser du om du har kontakt ut på nätet. Eftersom du har fått en ip-adress från Dator 1 så har du kontakt mellan datorerna nu och det bör fungera att göra det du vill.
Om det är Zonealarm du har så kasta ut den helt för den funkar inge vidare ihop med Internetdelningen. Stäng av den och se först så att det funkar. Sedan får du ställa om så att du släpper in dina andra datorer. Det där är så olika på alla firewalls så jag är osäker på hur det är på just din. Får du det att funka utan firewallen så får nog någon annan komma in och hjälpa dig med inställningarna i din brandvägg för där är jag inte så bra tyvärr.