Problemet är att du bara får EN IP-adress från Telia via DHCP. Då går det inte att använda modemet som "nav".
------------------
"signatur"
6 svar · 224 visningar · startad av Tobias
Hej!
Har ett Nokia M5122 med en PC och en Mac. Man kan bara surfa på ena i taget. Telia supporten (DSL) ger inga råd. De säger att det "kanske" funkar att ha kabelmodemet som nav och att det är "fel" i manualen: "Ett inbyggt nav med 4 portar förenklar installationen av hemmanätverk". De säger också att man endast kan surfa på en port i taget vilket bevisligen stämmer, men "det kanske finns bryggfunktion så man kan dela mappar i hemmanätverket".
Kan man installera Services for Macintosh på Windows XP Professional? Verkar inte finnas inbyggt, kan man downloada det gratis?
Önskemål: kunna dela en mapp antingen på PC:n eller Mac:en. Räcker att surfa på PC:n.
I normalfallet, har man inte en pc mot internet med 2 NIC:s? dvs ett till Internet och ett till nätverket? Kabelmodemet gör mig förbryllad om det är så.
hälsningar
Tobias
PS. IP är DHCP på datorn mot Internet. DS.
[Redigerat av Tobias den 07 feb 2002]
Problemet är att du bara får EN IP-adress från Telia via DHCP. Då går det inte att använda modemet som "nav".
------------------
"signatur"
halloj!
Installerat Dave från http://www.thursby.com/
vilket ska göra Mac:en till en del av Workgroup:en. Har båda kablarna i kabelmodemet. Pc:n kan surfa. När jag tar väljaren -> dave client får jag:
"A NetBIOS error has occured. Your master browser is no longer responding to our requests. Make sure the Master Browser is still running and you have the correct workgroup name defined in NetBIOS. Error #5".
Jag ställde i Win XP Prof in en alternativ IP adress (följde instruktionerna i setup:en av Dave): 192.168.0.2 (Mac:en har 1 på slutet). Det här tycks vara nån ny finess med XP. Eller så har jag missuppfattat det hela. Jag pingade just 192.168.0.1 & 2 med 100 % loss. Antagligen ska man ha två nätverkskort för att det ska funka? Hur tillförlitligt är ping mellan Mac och PC? vad görs mer i detalj när man pingar? Vill jag ju helst inte av ekonomiska skäl. Men i nödfall då, kan detta funka - är det bästa lösningen?:
stoppa in ett till NIC i PC:n. Dra en sladd till Mac:en. Tuta och köra.
Går det bra att skriva sökvägarna så här i Mac:en?: //HOME/SharedDocs när de på PC ser ut \\HOME\SharedDocs
hälsning
Tobias
[Redigerat av Tobias den 07 feb 2002]
Du vet väll att det e olagligt att dela den anslutningen du använder av telia...
------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't
Varför skulle det vara olagligt, att göra det ?!
------------------
Jag ska bli en ondskefull krigsherre när jag blir stor.
- Vill du ha en Pucko?
Oj läste fel... sorry... shame on me
------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't
Hej!
Kollade igen med Telia supporten. Man ska visst kunna använda kabelmodemet som hub (hoppas den förste jag pratade med får sparken). Vad ska jag nu göra för att det ska funka? PC surfar på eth1 - funkar bra. Stoppade in mac:en i eth3. eth3:s lysdiod lyser med fast sken vilket indikerar kontakt / att det fungerar. Mera råd tack. Har startat upp AppleTalk och valt "Enable File Sharing clients to connect over TCP/IP".
hälsningar
Tobias