webForumDet fria alternativet

Stackable hubb

Nätverk

17 svar · 372 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

...vad innebär det?

...och vad står Uplink för?
...och kaskadkabel, hur funkar det?
...vad är skillnaden mellan en 19 tums hubb och en "vanlig"?

Jovisst, jag ska köpa mig min första hubb imorgon...
------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

[Redigerat av clarkbones den 01 feb 2002]

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

vad står Uplink för?

Det är därifrån du ska dra din kabel mot servern, eller till en annan hubb. Du kan dra en kabel från en vanlig port till servern också, men endast med en korsade TP ( Eller vad du nu använder för kabel ).

Kaskadkabel har jag aldrig hört talas om, inte heller 19'' hubbar.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

19" är ett standardmått som vissa switchar och hubbar har för att passa för rackmontage, dvs en standardbredd helt enkelt.

------------------
Arbete är faschinerande. Jag skulle kunna studera det i timmar.

Tack för svaren, då var det bara stackable och kaskadkabelfrågorna kvar...

SirPeter, du har en felstavning i din signatur, det skrivs fascinerande...
------------------

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Tack clarkbones, jag har tyckt att det har sett konstigt ut men inte varit säker.
Egentligen vet jag nog vad både Stackable och kaskadkabel är men kan inte riktigt precisera det. Låt mig fundera lite så kommer det säkert en förklaring på det med. ;)

------------------
Arbete är fascinerande. Jag skulle kunna studera det i timmar.

[Redigerat av SirPeter den 01 feb 2002]

Stackable kan nog beskrivas ungefär som att man kan koppla ihop dem utan att tappa kapacitet på linan. Rätta mig gärna om jag har fel någon.

------------------

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Jag och min vän Google hittade svaren på båda dina frågor:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci213459,00.html

SirPeter har rätt.
En kaskadkabel är kabeln som kopplar ihop de "stack:ade" hubarna.

------------------
/Morph
Ever since I was eight or nine, I've been standing on the shoreline
All my life I've been waiting for something lasting

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

"Det är därifrån du ska dra din kabel mot servern"
Vilken server? Jag trodde alla datorer kunde agera både server och klient i ett lokalt nätverk.

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

Var vill du att man ska dra en kabel från uplinken då?

Man kan ju ha ett litet nätverk med en hub, utan att använda server. Självklart. Men då är det ju rätt smidigt att inte använda uplinken, eftersom man behöver en korsad TP mellan uplinken och en vanlig dator ( klient ).

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan aug. 200170 inlägg

Uplinken ska -inte- vara till en server, utan enbart till andra hubbar (/switchar). Konceptet med uplink är att man inte ska behöva en korsad kabel, utan uplink-porten är "korsad" (uplink ansluts till vanlig hub- /switchport)

Vad gäller stackable, så, ptja, SirPeter, per definition så har du juh rätt.. :) MEN, desto fler maskiner i ett hubbat nät, desto otäckare blir nätverket. Så i praktiken innebär det att man kommer tappa prestanda, men det är ju oavsett hur man kopplar ihop flera hubbar och inte på något vis specifikt för stackningsbara hubbar.

/M

VARFÖR ska inte uplinken gå till en server? Om man ska dra från ett "vanligt" uttag så måste man ju ha en korsad TP, som sagt.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Vill bara tala om att min hubb fungerar bra. Uplinken har jag kopplat till uttaget för bredbandsuppkopplingen (Bredbandsbolaget)...

------------------

Alltså mot servern. Och det funkar. Tadaa.

Red.} Hm, kom att tänka på att det ur säkerhetssynpunkt kanske inte är säkert att koppla hubben direkt mot nätet? Jag skulle nog ha låtit en av datorerna agerat server ( Två nätverkskort ), och dra uplinken till ett av dem, och sedan en kabel mellan servern och nätet genom serverns andra kort. Känns på nåt sätt säkrare, men det vet jag ju inte om det är egentligen. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

[Redigerat av SPiN den 03 feb 2002]

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Sammanfattning:

Stackable hubb: Har speciella anslutningar för att koppla ihopp flera hubbar till en, dessa uttag har oftast högre bandbredd så att man inte förlorar något på att koppla ihopp dom. Oftast inte en RJ45 kontakt

Uplink: är ett utag som är "korsat", används för att kopppla ihop 2 hubbar med en rak TP kabel, har man inge uplink så måste man använda en korsad TP kabel när man kopplar ihop 2 hubbar

kaskadkabel: är en speciell kabel för att koppla ihop hubar som är "stackable", en vanlig TP kabel klarar oftast inte av bandbredden.

19 tums hubb: Gjord för att skruvas upp i ett 19 tums rackskåp, anger bredden på utrustningen.

När det gäller rak eller korsad TP kabel:

rak mellan dator/server och hub/switch
rak mellan hup/switch och router
korsad mellan hub/switch och hub/switch

------------------
If you can't convince them, confuse them.

[Redigerat av GunnarD den 03 feb 2002]

Spin: Har mjukvarubrandväggar på båda datorerna så det ordnar sig nog...

------------------

Alltså mot servern.

Nej SPiN, alltså mot switchen som finns i källaren (eller annan plats i huset). ;)

------------------

Jaja, det är sant. Men jag vill ändå veta VARFÖR man inte ska dra uplinken mot en server.

Red.} Nja, det måste ju ändå vara mot servern - ändå fast den inte går ända till servern. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

[Redigerat av SPiN den 03 feb 2002]

Om du drar en rak kabel mellan uplinken och en dator (oavsett vad det är för dator) så funkar det helt enkelt inte. Skall du ha en kabel där emellan så måste du ha en korsad kabel och då har du inte längre någon uplink. Datorer skall helt enkelt anslutas på enbart vanliga portar i switchen/hubben.

------------------

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)