webForumDet fria alternativet

nätverksböcker på svenska????

Nätverk

28 svar · 1 444 visningar · startad av jj · sida 2 av 2

Frågan, av jj

vet inte ifall frågan hamnar i rätt forum (är 100% nybörjare när det gäller nätverk)....men..men... \-------------------------------------------------------------------------------- jag ska börja plugga nätverk och skulle behöva tips om bra svenska nätverksböcker...jag har noll koll på sånt.. läraren rekommenderar oss att köpa "cisco networking academy program:first year companion guide", men det

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200045 inlägg

Det där med att börja plugga igen efter att ha jobbat känner jag igen, jag gick aldrig klart gymnasiet utan började jobba och när jag återvände till skolbänken så var det extremt jobbigt i början, men efter några månader så hade man kommit in i det igen och just nu känns det som att man kan plugga hur länge som helst (=så länge ekonomin och csn tillåter).
att det är bra att fixa gymnasiekompetens märkte jag för ca ett år sedan, hade precis avslutat en 6 månaders programmeringskurs (c++, java, VB = MVG i allt där med) och sökte till en fortsättningskurs (2 år med java och c++) men fick inte börja pga av saknad av gymnasiekompetens, så jag hoppade på en nätverksutbildning (CCNA/w2k) samtidigt som jag har läst in diverse gymnasieämnen (eng AB, sve A och matte AB). så under 2002 ska jag läsa in naturvetenskapliga basåret + resterande gymnasiekurser och ifall det blir tid över så ska jag börja titta lite på ccnp och andra datagrejer (kommer inte kunna hålla mig borta från datorer under ett år ;) )
jag återkommer.....

[Redigerat av jj den 06 jan 2002]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag följer fortfarande denna tråd med stor spänning! :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag har inte följt den här tråden, det är första gången jag läser den, och ville bara säga grattis! Jag blir glad bara av att läsa tråden, och se hur bra det går för dig! :)

Lycka till med studierna, det blir som om vi tar examen samtidigt! :D ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

tack
idag började jag basåret (första dagen var bara halv dag och från och med imorgon kör vi 9-16). Det känns ovant att plugga "gymnasie-vis"...är van med förläsningar +labb +självstuider... men basåret är upplagd på samma sätt som grundskolan... man sitter i en sal hela dagen och pluggar ihop med handuppräckningar och läxförhör och allt vad det innebär... tycker själv att föreläsningar +labb + självstudier är bättre metod för då hinner man med mer (och ifall man hamnar efter så får man ta ifatt det hemma själv). med grundskolemodellen går det ju inte framåt lika fort... men man vänjer sig nog och om ett tag kanske man tycker att det är bra att det inte går så fort ;)

huh, huh... säger bara att det är skönt med sportlov... det där med att läsa naturvetenskapliga basåret måste vara det tristaste jag någonsin har gjort... ämnena är väl rätt så intressanta, men det sätt som undervisningen är upplagd på måste vara det mest idiotiska någonsin.. (=anledningen till att jag aldrig gick klart gymnasiet som ung)... jag har lust att hoppa av utbildningen varenda dag... de borde göra om utbildningen så att man läste alla ämnen i block och ta bort dagismentaliteten.... jag förstår folk som hatar skolan och vägrar plugga mer efter att ha läst på gymnasiet (själv struntar jag i alla läxor etc)....
jag känner folk som läste romaner som unga, men som inte har läst en enda roman sedan de tvingats gå svenska B.... (jag läser även svenska B)
Men till jul är jag klar med skiten, kommer att vara skönt att sluta eländet...
hur det har gått? hittills har jag skrivit MVG på alla prov, men jag tänker inte bry mig så överdrivet mycket om vad jag får för betyg (bara det blir minst G)... man får väl se 2002 som ett förlorat år :e

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

det där med att läsa naturvetenskapliga basåret måste vara det tristaste jag någonsin har gjort...

Tänk på oss då som läser/läst NV på gymnasiet, inga roliga tre år om man enbart ser det från pluggandets sida! Håller själv på att läsa CCNA nu, vi är den ända gymnasieskola i Småland som har behörighet till det. Mycket givande kurs måste jag säga :bire

naturvetenskapliga basåret börjar bli väldigt komiskt...
tex i matten (c-nivå) har vi tre prov och ifall du skriver alla rätt på alla prov så är det inte säkert att du får MVG i betyg, för att få MVG så måste man ha så gott som 100% närvaro (en rejäl influensa och det är kört) och man måste även vara aktiv och ställa frågor på genomgångarna (ifall du förstår allt och inte behöver fråga, så har du inte varit aktiv och frågat=kört). Sen är det även mycket trams på lektionerna (dagisverksamhet som vi kallar dem) och ifall man inte deltar så är det kört... vi är flera som inte bryr oss om tramset. Vad vi får för betyg av läraren spelar ingen roll (eftersom vi inte ser det som ett betyg i matematik)... ifall man är inte är nöjd med "leksaksbetyget" där matte är 50% och dagis 50%... så kan man alltid göra nationella provet eller tenta av ämnet. Då får man betyg i sina matte kunskaper och inget annat. Det är konstigt när flera elever (=MVG kandidater) VILL bli bli underkända (=IG), bara för att få gå på IG-prövning i sommar (IG prövning är gratis, men ifall man redan har ett G eller VG och vill höja betyget så kostar det 500:-... men, jag satsar på att klara av kursen och ifall det visar sig i framtiden att jag behöver högre betyg av nån anledning, så tentar jag upp dem...
(jag tog matte som ett exempel, men samma sak gäller alla ämnen)
i kemin får man inte lämna in sina labbrapporter på grund av ful handstil (dock läslig). vad har handstilen med kemi att göra? ifall man jobbar professionelt med tex kemi och ska göra labbrapporter så skriver man ändå ut dem med en dator...
sen är det att man inte får tänka själv heller... ifall du kommer på ett nytt sätt att lösa en uppgift, så får du poäng avdrag för det, även om det är rätt och formeln fungerar i sammanhanget...
Det är inte konstigt att sverige har brist på naturvetare, när man inte uppmuntrar eleverna att dra egna slutsatser etc...F-n, även en apa kan lära sig att använda en färdig formel. men hur ska det gå för apan när man har kommit till det stadie (tex forskare) när det inte finns färdiga formler??? =katastrof....
de i min klass som kan dra egna slutsatser har lust att hoppa av utbildningen. vem vet, nån av oss, med rätt uppmuntran, kanske skulle kunnat komma på nått banbrytande i framtiden, men nu lär det inte bli så... hur många blivande genier har genom åren slutat och börjat med annat på grund av enkelspårigheten på sveriges gymnasieskolor??
det känns som att gymnasiet är till för att forma alla efter samma form... bli en del av samma grå massa... samma lite lagom där ingen vågar dra några egna slusatser... rätt så typiskt svenskt det där med att allt ska vara lite lagom...egentligen borde man flytta utomlands...
jag har verkligen lust att hoppa av utbildningen... men ska bita ihop... (för det är ändå data som jag ska hålla på med i framtiden och inte naturvetenskap)

Razofish: hur går det med ccna´t? läser du cisco cnap? (semester 1-4 med labbar och projekt??)... lycka till, det är iallafall tusen ggr roligare än basåret ;)
jag är lite avis på dig som är klar med tramset (NV)... ifall det gick så skulle jag byta med dig direkt... du fick cisco ccna etc kunskaper/betyg av mig och jag tog dina NV betyg/kunskaper :stud :e

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

You Scored : 50 out of 53 (94%) correct.

Students that score a 50 on this version of the exam are generally considered in the Advanced category for the material covered on this exam.

Detta var semester 2, fick 94% på Semester 1 ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)