webForumDet fria alternativet

nätverksböcker på svenska????

Nätverk

28 svar · 1 444 visningar · startad av jj

Medlem sedan aug. 200045 inlägg
Frågan#1

vet inte ifall frågan hamnar i rätt forum (är 100% nybörjare när det gäller nätverk)....men..men...
--------------------------------------------------------------------------------
jag ska börja plugga nätverk och skulle behöva tips om bra svenska nätverksböcker...jag har noll koll på sånt..
läraren rekommenderar oss att köpa "cisco networking academy program:first year companion guide", men det är det att jag är helt urusel på engelska, så jag skulle vilja ha svenska böcker istället...(vi ska börja läsa nått som kallas för semester 1 och 2 (+3&4 senare)...är 24sju böckerna cisco routrar och tcp/ip nått att ha??? jag kan ingeting om nätverk sen tidigare....nån som vet nått???

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Mitt svar uppfattas nog inte som särskilt roligt, men är fullt allvarligt menat. :l

Lär dig i första hand engelska. Tyvärr har jag tråkiga erfarenheter av det du frågar efter - man känner inte igen sig när något ska konfigureras p.g.a. att t.o.m. facktermerna översätts. Det sistnämnda gör att mycket blir totalt obegripligt. :(

Jag är som nämnt övertygad om att detta inte är det svar du ville ha, men det är verkligen min varmaste rekommendation. :l

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

måste tyvärr hålla med Rikard( ;) ), svenska böcker är ingen hitt!

Cisco's, böcker är mycket tekniska men bra som "uppslagsverk"

Ms MCSE böcker är ganska bra, iaf dom jag har...de är inte lika tekniska och betydligt mer lätt lästa.

------------------
MVH
/C
A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.

ok, nu har jag anmält mig till en engelska kurs, ska intensiv läsa engelska A till att börja med...borde kanske läst engelska lite tidigare....men men, bättre sent än aldrig...jag har bestämt mig för att köpa den boken som läraren rekomenderar + nån grundbok på svenska + swe/eng lexikon.., så får man hoppas att man lär sig nått...

Kanon och lycka till jj!

rikard:tack...hittills har utbildningen gått bra, eng/swe-lexikon går varm....

Kanonkul att höra! Skulle det vara några problem någon gång, så står jag - i mån av tid - gärna till tjänst att förklara för dig och/eller guida dig rätt på nätet. :)

rikard: tack tack...vi har precis börjat med cisco-semester 2...jobbigast är engelskan, men även det börjar ordna till sig (behöver ej använda lexikonet i samma utsträckning)...jag återkommer ifall jag får problem....häls/JJ
p.s cisco-semester 1 (it-samordning) gick bra, fick betyget MVG (vi är 3 av 60 som fick mvg), hoppas det fortsätter lika bra....(fast i slutändan har väl betyget inte så stor betydelse, men det är alltid kul att få högsta betyg)

Wow! :D

Det här var glada nyheter! Jag får även gratulera till betyget!

det fortsätter att gå bra för mig...fick betyget MVG på cisco-semester 2...(och klarade även det praktiska provet utan problem, som inte betygsätts, men att klara det är en förutsättning ifall man ska få ett betyg överhuvudtaget) nu ska vi börja med win 2000...men i höst så fortsätter vi med cisco-semester 3 & 4...(känns som att man har kommit en bit på vägen...men de är väl hur mycket som helst kvar att lära sig...)

[Redigerat av jj den 11 apr 2001]

jj: Det är ju kul att höra, hoppas det går lika bra nästa termin som det verkar ha gått för dig nu ! :D

Win2000 är en barnlek om du lekt med trilskande cisco routrar under denna terminen... ;)

------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

första delen i win2000 var ju inga problem...fick mvg där med, nästa vecka börjar vi med del 2, så man får se ifall det blir svårare nu...jag funderade på vad man ska göra i höst efter att man har pluggat cisco semester 3-4...vad ska man plugga sen? unix? hörde nått att det finn nått som heter cisco semester 5-8 oxå, kan man plugga det i stockholm eller nån webb-kurs?.. läste nått om att det finns överskott av nätverkstekniker för tillfället, så det blir väl att fortsätta plugga...(men det skulle vara skönt med lite arbetserfarenhet av nätverksteknik oxå)

Det finns alltid jobb hos "en stor svensk mobiltelefon tillverkare, som gör mer än mobiler" :e

------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

andra delen av w2k gick oxå bra...MVG..nu blir det sommarlov innan det blir dax att ta itu med cisco semester 3-4 i höst....(fast lite data pluggande blir det under sommaren iallafall = java eller nått)
(och engelskan gick skapligt..fick VG)

[Redigerat av jj den 01 jun 2001]

nu är man klar med semester 4 oxå...klämde till med alla rätt på betygsprovet och även 100% på den lätta semester 4 final testet.... så jag igenom kursen med bara MVG´n....ska ev. försöka ta CCNA om några veckor, men det blir svårare eftersom man inte får använda lexikon.... (engelska är inte min starka sida)

Va kul :D

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

passade på att klämma till med MVG i UNIX-grundkursen oxå.... dax att snöa in sig på ccna´t...

fixade CCNA idag 956/1000...
tack alla för all hjälp jag har fått under dessa 2 terminer....../JJ

[Redigerat av jj den 03 dec 2001]

[Redigerat av jj den 03 dec 2001]

Säg till när du är färdig... ;)

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

färdig och färdig... det blir man väl aldrig ;)
vet för tillfället inte vad jag ska göra, söka jobb eller fortsätta plugga... om man fortsätter att plugga så lär man sig mer, men får ingen arbetslivserfarenhet... men ifall man fixar ett jobb så får man arbetslivserfarenhet, men man lär sig inte lika mycket (fast lite lär man sig ju alltid och så kan man ju plugga själv när man är ledig... )... funderar även på att ev läsa in tredje året på gymnasiet (naturvetenskapliga basåret), fast det känns lite bortkastat, eftersom det är data som jag är intresserad av... är lite kluven...
jag passade även på att läsa in engelska B (fick VG), men tycker själv att jag lärde mig mer engelska under nätverksutbildningen än engelska utbildningen....
god jul och gott nytt år på er alla....häls/JJ

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)