webForumDet fria alternativet

ADSL återhämtar sig, men inte datorn

Nätverk

4 svar · 349 visningar · startad av NateDog

Medlem sedan okt. 200121 inlägg
Frågan#1

Jag har två datorer kopplade ill en DI-804 switch som jag kör BoNet ADSL till. Ibland slutar internet plötsligt att fungera. Detta händer då samtidigt på båda datorerna, så jag drar slutsatsen att det är något problem utanför mitt hus när detta händer. Efter en stund börjar internet fungera igen på den ena, men inte på den andra datorn. Det fungerar visserligen, men det är knappt styrfart. Pingar jag från den datorn är det oftast 50% förlust. Tittar jag på switchen så ser jag på den dator som fungerar ett fast, ihållande sken och på den andra ett stressat blinkande, som om något sänds från den datorn. Enda sättet att få internet att fungera igen är att stänga av datorn och bryta med huvudströmbrytaren på baksidan av lådan. Först då slocknar de blinkande dioderna på switchen. När jag startar upp är skenet från dioderna fast och internet fungerar igen.
Vad är fel? Nätverkkortet heter
Accton EN1207D Series PCI Fast Ethernet Adapter

Tacksam för hjälp
/Rikard F

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

operativsystem på datorerna?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Win 98 på den som fungerar, Win XP Pro på den som ej fungerar.

När jag körde nätverksguiden på Win XP fick jag skapa en diskett som enligt guiden skall köras på alla andra datorer i nätverket som inte har Win XP som operativsystem. Har inte kört disketten på den andra datorn, den fungerar ju bra?

------------------
Mvh
Rikard

[Redigerat av NateDog den 14 dec 2001]

Medlem sedan juli 2001183 inlägg

Bor du i sthlm?

Nej, Linköping.

------------------
Mvh
Rikard

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)