webForumDet fria alternativet

Internet delning, mer problem

Nätverk

4 svar · 488 visningar · startad av nisse83

Medlem sedan nov. 200122 inlägg
Frågan#1

Hej!
Min Internet delning funkar inte. Hur får jag det att funka så den gamla datorn kan användas till surfning??

Jag har två datorer, en gammal dator (200mhz) med win2000. Och en ny (1500mhz) med winXP. På den nya datorn är två nätverkskort kopplade, ett till internet ADSL (nyADSL) och ett till LAN (nyLAN). Till den gamla datorn har jag ett nätverkskort (gamLAN) som går direkt till den nya, ej HUB eller Switch används emellan.

På alla nätverkskort har jag inställt erhåll IP. På nyADSL har jag aktiverat internet delning för andra i nätverket. Brandvägg ej på.

Däremot använder jag ZoneAlarm på den nya datorn, vilket det verkar går ett rykte om här att det är värdelöst. Jag misstror ej.

Det funkar utmärkt att dela med sig av filer och nätverksskrivare. Den gamla datorn har nyss blivit formaterad, och den nya datorn funkar internet på.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Välkommen till webForum nisse83

Börja med att stänga av eller ännu hellre kasta ut zonealarm och om du vill ha brandvägg så prova hellre tiny personal firewall istället.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

och sen behöver du rätt DNS inställningar om du surfa på telia adsl.. nu kommer jag inte håg dom utantill (typ 127.0.0.1) men om du söker i forumet hittar du säkert..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Medlem sedan nov. 200122 inlägg

Oki. På vilket nätverkskort ställer jag in denna DNS??

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

och sen behöver du rätt DNS inställningar om du surfa på telia adsl..

*fundera*

Sätt primär DNS 10.0.0.1 och sekundär 10.0.0.2.

Oki. På vilket nätverkskort ställer jag in denna DNS??

På det som går ut mot ADSL:en.

------------------
Jag är skum

[Redigerat av OveRRidE den 07 dec 2001]

301 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
174 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)