Det där med portar och DNS går inte riktigt ihop, utan det ställer du i din webserver t.ex. IIS ;)
Men i DNS kan du ju skriva så här:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">www IN A 192.168.0.10
sub IN CNAME www.DOMÄNEN.TOP.
sen är det bara ställa in webservern hur du vill att den ska hantera www resp. sub
Det jag var ute efter egentligen var att spara på IP-nummer eftersom IISen som jag kör konfas mot ip-nummer och sedan vilken port den ska "lyssna" på och jag vill att alla sub-domäner ska konfas som en egen site och att man lixom skulle kunna "gömma" vilken port som siten lyssnar på så att det inte behöver set ut så här i adress-fältet: http://localhost:8080/
cya,
PatrikB
------------------
*så kan det gå när inte haspen är på*
Om jag har min site, www.mrwize.nu på IP-nummer: 192.168.0.1 så vill jag att alla subdomäner till den siten, konfade som egna siter, ska ha ett ip-nummer: 192.168.0.1:8090, dvs, samma ip-nummer som "moder" siten fast lyssna mot en annan port UTAN att få detta i adress-fönstret: http://sub.mrwize.nu:8090/
OBS!!! ip-nummrena e bara påhittade, men ni förstår vinken .... ;)
cya,
PatrikB
------------------
*så kan det gå när inte haspen är på*
Det går inte med mindre än att du kör en proxy på 192.168.0.1 som lyssnar på port 80 (standard HTTP) och sedan vidarebefordrar trafik till rätt port och på så sätt gör det osynligt för användaren.
Varför vill du göra på detta sätt?
Det enklaste är ju att sätta upp virtuella domäner som körs på samma IP där trafiken dirigeras efter Host-variabeln, eller så sätter du upp servern så att den lyssnar på fler än ett IP-nummer och låter varje domän köra på ett eget IP.
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Ok, då är jag med. Det som är absolut enklast och bäst för dig är att helt enkelt köra med virtual hosts.
Nu har jag inte IIS tillgängligt på denna burk men jag har för mig att du ställer in det i "Directory Properties" på så sätt att du "kopplar" en katalog i till ett specifikt domännamn. Kolla i IIS-hjälpen eller invänta en mer detaljerad beskrivning av t.ex Rikard :).
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Hej PatrikB
Funkar det nu? Annars har jag ett par tips kanske för vi har konfat upp våra 20 siter på endast ett ip, vi kör iofs med proxy som letar upp rätt port och inte röjer portnr i URL:en, men jag har testat med de avancerade inställningarna också. Använde då Host - Header för att dirigera trafiken rätt =)