webForumDet fria alternativet

Två datorer tre nätverkskort

Nätverk

5 svar · 341 visningar · startad av kallee

Medlem sedan juli 2001143 inlägg
Frågan#1

Låt säga att jag har två nätverkskort i den ena datorn och ett i den andra, och använder Win XP... Hur ska man då göra för att få det att fungera?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Få vad att fungera?

Allt, jag är ganska van med datorer, men jag har aldrig gjort något liknande förrut, jag menar ifall jag har stoppat i nätverkskorten i datorena och har sladdar som går till varandra.. Jag menar i själva Windows typ hur man ställer in det... Jag var nog lite dålig på att förklara mig...

Menar du hur du får kontakt mellan datorerna bara eller?
Högerklicka på My networkplaces på skrivbordet och välj Preferences. Sedan ställer du in så att dom får varsit ip-nummer, tex dator nummer ett kan få 192.168.0.1 och dator nummer två kan få 192.168.0.2 på netmask skriver du 255.255.255.0
Se till så att dom har olika namn bara för annars blir det kollision i nätet.
tror inte jag har missat nåt nu iaf. ;)

Räcker det för att kunna surfa på två datorer? Eller var jag otydlig nu igen... Jag har Telia ADSL med Nokia m11 modem...

Jag förstod lite när du skrev det där med ip numrerna men inte allt jag har ip numret 213.65.189.186, vad skulle datorerna få för ip nummer då?

Njäe, får jag säga då. ;)
Om du vill kunna surfa med båda datorerna så får du dela ut din Internetanslutning och det ka du göra med hjälp av Internet Connection Sharing som finns inbyggt i windows. Om du högerklickar på det kortet som du har din anslutning på och väljer Egenskaper så finns det en flik som heter Sharing där du kan bocka i att du vill dela den. Sedan är det bara att följa anvisningarna. Du kan även söka här på wF så får du ganska måga träffar om hur man gör. jag har det inte i huvet exakt hur man gjorde i XP och har ingen sån burk hemma just nu.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)