Först och främst;
Ja, jag har sökt bland gamla frågor, men ej förstått och därför ställer jag en egen fråga. ;)
Jag tänkte skaffa mig ett litet hemmanätverk för att kunna koppla upp två datorer mot Internet. Jag har Bredbandsbolaget och får därmed bara en IP-adress, så jag har förstått så mycket att det inte bara går att använda en hubb om båda datorerna ska kunna vara uppkopplade mot Internet samtidigt.
Men vad är det bästa att göra sedan? Vad måste man skaffa för att det ska fungera, och hur gör man? Det får gärna vara billigt också :)
Jag är helt nybörjare på det här och förstår inte alls hur jag ska göra... så nu lägger jag mitt liv i era händer... igen ;)
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Om du har Bredbandsbolaget så får du 5 ip-adresser så det är bara att plugga i en hub eller hellre en switch och köra på. Skall du ha fler än fem datorer igång samtidigt så kan du köra igång ICS på en av dom så löser det sig med.
Jag kollade på min brf:s hemsida och där stod det att man bara blir tilldelad en IP-adress. Ringde just Bredbandsbolagets kundtjänst och de sa, precis som du, att man får 5 IP-adresser, men att det inte fungerar så bra med en hub i vårt nätverk.
Går nu iväg till datoraffären och köper mig en switch och lite kabel :).
Hoppas att jag klarar det här! :)
------------------
Det fungerar med en hub men du får bättre prestanda med en switch. En hub har en tendens att varna för att det går för snabbt om det bara är en 10Mbps-hub men en switch finns det billiga som är på 100Mbps och då får du inga såna varningar. Har du lite tur med som jag har ibland så släpper husets switch på sin figgning och då ligger du på full fart mot nätet. :e Då är det bra om det inte ligger en bromskloss till hub som hindrar dig från det.
Nu har jag Internet tillgängligt på två datorer... *glad* :D
Och ni har hjälpt mig att spara en massa pengar också...
Killen i datoraffären påstod mycket påstridigt att jag var tvungen att köpa en Gateway för 1995 kr, men eftersom jag litar på er var jag ännu mer påstridig och krävde att få köpa en switch, som "bara" kostade 795:-
En liten fråga bara... När jag satte igång datorn så påstod den att den hade hittat en ny maskinvara, och i enhetshanteraren finns en oidentifierad maskinvara med beteckningen VID_04E6 PID_80000040. Jag antar att det har något med switchen att göra, men det gick inte att hitta några drivrutiner för den...
Jag hoppade över det, och det fungerar ju ändå...
Men... är det något jag bör försöka fixa till, eller kan man bara strunta i den?
------------------