webForumDet fria alternativet

Internet via LAN...

Nätverk

12 svar · 327 visningar · startad av BaraLillaJag

Medlem sedan aug. 20015 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har ett litet nätverk på 4 datorer, samtliga med Windows 98.
På en dator har jag ett 56k modem och vill nu kunna surfa via den dator som har detta modem, samtidigt som andra i nätverket också kan surfa.

Hur gör jag?

PS. Du behöver inte påpeka att det kommer att gå trögt, jag vet det redan!

Med Vänliga Hälsningar

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Sök här på webforum efter Internet Connection Sharing eller efter ics så kommer du att hitta massor av bra tips om just det där. ;)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Eller använd ett separat proxy program.
Ex. Winroute med inbyggd brandvägg.

------------------
Den som skrattar sist har gjort en säkerhetskopia. - Murphys datalag -

//Anders

Medlem sedan juli 2001183 inlägg

Installera ett riktigt os på nån av maskinerna. Förslagsvis win2k och koppla på ics. Men som sagt det finns det massor med info om här om du söker.

nizzy>> ICS finns till win98 med om det är SE. ;)

jodå de vet jag... fast om gw-burken skall "stå på" mycket kanske det vore bäst med win2k iaf..

nizzy>> Det är ju en kostnadsfråga snarare. Det är ju inte bara att byta hur som helst om ekonomin inte tillåter det bara för att man inte vill stänga av en dator. Med tanke på att det gällde en modemuppkoppling så finns ju inte behovet att huvuddatorn behöver stå igång hela tiden heller. Finns det redan ett OS i alla datorerna och det är en version som har ics så finns det inget direkt behov att byta, snarare en anledning att se över figgningen så att den blir stabilare. ;)

Medlem sedan sep. 200139 inlägg

Jag tror inte att det är så stor ide att göra detta för du har bara 56k modem. Det kommer gå SUPER slött om ni ska sitta 4 och surfa samtidigt.

------------------
Design till MAX!
DesignCentret

DesignCentret>> Vilket av detta var det du inte förstod? ;)

PS. Du behöver inte påpeka att det kommer att gå trögt, jag vet det redan!

[Redigerat av SirPeter den 28 sep 2001]

SirPeter==> Jo det är klart att det är en kostnadsfråga. Själv skulle jag nog installera win2k iaf men det beror ju på att jag redan har en skiva ;) Mitt inlägg var endast menat som ett tips till "BaralillaJag" och inte för att starta igång en W98 vs W2K diskussion.

nizzy>> Jag håller med dig om saken men frågan löd inte så. ;)

Eller hur ;)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag gick en programmeringskurs förra hösten och då delade alla på en 56k koppling. Jag tror vi var 12 stycken och jag vill inte påstå att det var så plågsamt långsamt. Vårt fasta nät på kontoret är inte heller så snabbt alltid (även om vår ISP vill att vi ska tro det...).

Kurserna hade ingenting med internet att göra utan det var bara som en extra service utanför schemat, så att säga.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)