webForumDet fria alternativet

Trådlöst i hemmet

Nätverk

6 svar · 431 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Finns det någon billig trådlös LAN-lösning för hemma bruk?
Avstånd >10 meter och som skulle funka som länk mellan mitt kabelmodem och dator.

Hur ser TCP/IP-protokollet ut om man ser på antalt bitar (data, start, stop, felrättande osv)?
Skulle det vara svårt att skapa en egen lösning som simulerar den vanliga nätverkskabeln?
Många frågor bara för att jag är för lat för att dra 25 meter kabel snyggt :)

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det där med "billigt" är ju relativt iofs. Tror inte att du kan få tag på ett direkt billigt alternativ som uppfyller dina krav på prestanda. Vad jag vet så är gränsen på trådlösa nätverk på 11Mbps just nu, eller möjligtvis något mer. Jag skulle nte vilja gå tillbaka till ett så långsamt nät igen efter att ha kört med 100Mbps. Du får nog räkna med omkring 3000-5000:- för huvudenheten och ca 2000-2500 per dator för kort och sånt.
(obs, siffrorna är gissningar efter vad vi köpte på jobbet för ett tag sedan)

2000 är inte billigt.... då kan jag juuh anställa någon att gräva efter koppar och smälta detta och sedan tillverka en kabel sist och inte mist så får denna någon dra kabeln.
När det är färdigt så får han/hon laga middag åt mig i tre dar.... ;)

Reservplanen då... det här med TCP/IP och bitar och göra själv. Har läst att TCP/IP-stacken är väldigt ogenomtränglig... ---> komplicerad.

------------------
F.Sundström

Kan du specificera din fråga lite mer? Vad vill du göra egentligen. Du skriver att det är en reservplan???? Trådlöst kör du väl lämpligast med tcp/ip också.

Ok jag tänkte bygga det trådlösa själv menmen jag oroar mig för att implementera TCP/IP den lösningen. Problemet ligger i att i en krets som är förbered för TCP/IP som BlueToth så krävs det ganska hårt arbete för att få det fungera, hur blir det då om man börjar ifrån noll och skall implementera det själv med en inte allt för avancerad assembler som är uppbyggd av 20-30 instruktioner?

Alltså hur är protokollet uppbyggt med databitar hit och dit? Det finns säkert redan de som löst detta med att implementeringen eftersom det har körts Linux och webservrar på dessa kretsar med endast 16 ben där minst 4 är till för strömförsörjing och annat elementärt.

/r min tanke är att det skall skötas av en µ-processor från exempelvis Microchip
------------------
F.Sundström

[Redigerat av Klös den 30 sep 2001]

Okej. Tyvärr så övergår det där mina kunskaper. Jag har inte ens sett behovet att bygga sånt själv då det troligtvis är mer jobb än det ger utdelning om man vill ha ett stabilt nät. ;)

Man kan juuh alltid testa att bygga saker för skojs skulle eller för att man lär sig nått, det är inte målet som är det viktiga utan vägen.... :)

/R hittade en liten websida om val av krets: http://www.microchip.com/10/faqs/tsupport/confaq/general/index1.htm#1899483820

------------------
F.Sundström

[Redigerat av Klös den 30 sep 2001]

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
149 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
149 ms — ändringar (db)