webForumDet fria alternativet

nätverkskort lägger av?

Nätverk

6 svar · 472 visningar · startad av nizzy

Medlem sedan juli 2001183 inlägg
Frågan#1

Hemma har jag en windows2000-burk som står på hela dagarna. I den har jag två nätkort: ett till comhem-modemet och ett till min hub. När klienten har varit avstängd en natt har jag tyvärr problem att ansluta till intranätet. Jag kan inte ens pinga det interna nätkortet i server-datorn. Om jag går in i win2k-burken och går in och kollar inställningarna för kortet och klickar ok då går det igång. Men detta är ganska jobbigt eftersom jag bara har en skärm och win2k-burken är en bit bort...
Jag använder annars remote administrator för att komma åt program och inställningar. Det är jobbigt att släpa skärmen fram och tillbaka när det blir fel =)
Nätverkskortet är ett Realtek (kanske inte det bästa märket =/)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hjälper det inte ens om du väntar en liten stund så att klienten och servern får känna av varandra? Det kan ju ta en stund ibland innan det blir uppdaterat menar jag.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Pingar du på datornamn eller på IP-adress?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag skulle misstänka att kortet är trasigt. En polare hade samma problem och när vi slutligen bytte till ett nytt men likadant kort så fungerade det :)

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Hmmm, kör du på DHCP, det kan vara så att den inte renwar , att den blir det när du trycker på OK, kör ipconfig /realese sedan ipconfig /renew

bara en liten fundering.

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det är inte så att du använder någon "strömspar funktion" liknande de som finns på bärbara datorer, så att windows "stänger" grejor tex. nätverkskort när det inte används...

(känt problem att windows inte kan återstarta ett nic som varit nerstängt)

------------------
Tech Support: "What seems to be the problem?"
Customer: "When I change my font sizes, the letters change size."

Medlem sedan juli 2001183 inlägg

jag pingar på ip-adress... och jag har tilldelad ip... ska skolla up strömspar-grejen, verkar vettig...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)